Pappersarbete

Finns det något värre än ekonomer så är det byråkrater. Finns det något värre än byråkrater så är det något man verkligen ska akta sig för.

Idag hade jag tänkt att registrera mig på det kommunala folkräkningskontoret. Eller ja, egentligen hade jag tänkt göra det igår, men då var det tydligen fel kontor för det område jag tillhör, så jag blev hänvisad till ett annat. De stängde vid lunch igår, precis när jag befann mig på det andra kontoret, så jag fick gå dit idag i stället. Tanten bakom skrivbordet blev lite brydd när två av mina intyg var på engelska. Allt skulle vara på italienska sa hon, och så skulle hon ha en kopia på kontokortet (utöver passet och sjukförsäkringskortet, som jag redan kopierat). Bidragssumman skulle stå i euro också. Jag fick gå hem och översätta helt enkelt (det skulle duga, sa tanten), samt sätta igång datorn och leta upp en valutaomvandlare. När jag kom tillbaka med mina nya papper var det helt plötsligt ingenting som dög. Det skulle översättas av en auktoriserad tolk, det skulle vara stämplar och intyg från banken att jag har minst 5317,65 € på kontot, och till råga på allt var det fel kontor. Som väl är var det inte så bråttom med registreringen som jag trodde; jag kan göra det i januari. Icke desto mindre gick hela min förmiddag åt till frustrerande, fruktlös byråkrati.

Med så lite som tre dagar kvar tills jag åker hem är det största bekymret annars hur i hela världen jag ska få plats med allt i ryggsäcken. Den var proppfull under min tredagarsutflykt till Nice, nu ska jag vara borta härifrån en månad. Jag får nog ha tre lager kläder på mig.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

mm du har ju lite kläder hemma och du behöver nog inte så mkt :DDDDD



Puss, 4 dagar tills vi ses <3

2009-12-15 @ 21:23:25
Postat av: Tina

Inga bekymmer jag köper nya till dej.

2009-12-16 @ 09:20:57
Postat av: Andreas Kataja

5317 euro!, du får nog slå dig in på bankrånarkarriären istället för att studera, annars får du hoppas på en ovanligt snäll tomte.

2009-12-16 @ 14:03:40
Postat av: Marcus

Åjovars, CSN betalar ju allt i två klumpsummor det här året, så det går nog att räkna in den summan vid något tillfälle.

2009-12-16 @ 17:08:10
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0