8 poäng...

Idag var jag, helt utanför tävlingen, i Florens under dagen. Jag hade lite julklappsärenden och annat att uträtta, allt finns tyvärr inte att köpa i Bologna. Med uppdraget slutfört tog jag tillfället i akt att se lite mer av staden och besöka det där vetenskapshistoriska muséet som hade eftermiddagsstängt sist jag var där. Den här gången hade de öppet, dock inte på andra och tredje våningen, så jag fick nöja mig med bottenplan och källaren. Det var mest teleskop, passare och maskiner för att skapa statisk elektricitet, men även såna där dubbelkoner som rullar uppför lutande plan. Galileos teleskop (det riktiga, det som inte är ute i rymden) fanns där också, men det verkade inte värderas speciellt högt, för det låg i ett vanligt glasskåp med en massa andra gamla prylar.

Gatorna var betydligt glesare befolkade denna gång än senast jag var i Florens; det gick att röra sig framför Palazzo Vecchio och runt domen, jag var t.o.m. inne i katedralen. Däremot var jag inte i Dantes hus, men där var jag nästan förra gången. Inträdet var ganska dyrt, men jag har åtminstone varit i Dantes tambur (numera souvenirshop). Ponte Vecchio var jag på förstås. På andra sidan hittade jag en lång, brant väg som slingrade sig upp på en höjd. Jag tog mig upp för att se på utsikten, men den skymdes till stor del av alla höga hus. Till lunch åt jag pizza på samma utmärkta restaurang som förra gången (kanske den bästa pizzan hittills), sen vågade jag mig på en våffla med nutella, för det verkade vara en lokal specialitet. Lite bilder får ni se innan vi kommer till frågeleken: Palazzo Vechio (till vänster ser ni balkongen där Anthony Hopkins hängde ut Giancarlo Giannini i Hannibal), den där grisfontänen (Fontana del Porcellino) som alla ska gå och klappa på och slänga pengar i, Santa Maria Novella och, sist men inte minst, två gula lyftkranar.



Då så, nog om det.

På 8 poäng: Staden grundades av greker, på den tiden medelhavets härskare. Därefter har den omväxlande varit ockuperad och självstyrd. En känd gata har namn efter britter, men även Asterix och Obelix har besökt staden. Som vanligt i dessa trakter har den gamle frihetskämpen Giuseppe Garibaldi fått ett torg uppkallat efter sig. Trots sitt läge vid kusten är det ingen utpräglad fiskestad, även om fisk i olika former säkert står på menyn på de lokala restaurangerna. Var var det ni sa att vi var?

Åh, nu känner jag mig verkligen som Ingvar Oldsberg i högform! Där fick ni att klura på! Gissa på, i min frågelek har man flera chanser att dra i bromsen.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: knasbubblan

Hmm...vad var det för överraskning ill mig då? Du glömde nämna det ;)



15 dagar kvar <3

2009-12-04 @ 00:03:58
Postat av: Marcus

Det kan jag inte säga förstår du väl, det är topphemligt! ;)



Stämmer bra det =) 2<3

2009-12-04 @ 00:09:07
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Marcus

Facit: Gata som har namn efter britter = Promenade des Anglais (engelsmännens promenad, efter de engelska sjöfararna som höll till där).

Asterix och Obelix (samt Idefix) var i Nice i äventyret Gallien runt.

Fiskeflottan uppgår numera till knappt 10 fartyg (enligt engelska wikipedia).

2009-12-07 @ 22:52:22
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Marcus

Facit: Höll på att glömma det viktigaste...

"Var var det ni sa att vi var?"

Var = floden som rinner ut i havet vid Nice (ganska lite vatten där nu, men den Var säkert stor en gång i tiden).

Ni sa --> Nizza (det italienska namnet på Nice).

2009-12-07 @ 22:54:47
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0