Ravenna

Det börjar mer och mer likna en reseblogg det här. Men det kan inte hjälpas, det är vad som händer just nu. Idag var jag på studiebesök på ENEL:s elkraftverk i Porto Corsini utanför Ravenna. Det var en del i kursen Macchine ed Apparecchiature a Gas e a Vapore (de har så korta och enkla namn på kurserna här). Först fick vi en (sövande) genomgång om anläggningens historia och utveklingen från oljeeldning till naturgasförbränning, sen gick vi runt i två grupper och tittade på turbinerna och pumparna. Jag hörde inte så mycket av vad guiden sa, men de hade skrivit med stora, pedagogiska bokstäver på maskinerna vad de var för något. 750 MW producerade alltsammans, ungefär lika mycket som en tolftedel av Forsmark (men renare). Efter besöket åkte vi till en restaurang i närheten och åt en trerätters lunch. Busschauffören satt mitt emot mig och surade för att vi var för många på vårt hörn (5 personer) att dela på ett enda uppläggningsfat. Han blev inte gladare när servitörerna glömde hans huvudrätt. Jag tror att hans mest var bitter för att han inte fick dricka vin till maten. Gränsen för rattfylla är ju bara 0,5 promille i Italien.



Dagens nyhet (eller gårdagens egentligen) är att pizzan har fått skyddsstatus genom ett nytt EU-beslut. Ingen ska längre på falska grunder få kalla en pizza för napolitansk. Mycket mer än så har inte gått at utläsa av tidningsnotiserna, men jag antar att det snarare handlar om ingredienser än ursprung, med tanke på att pizza är en typisk färskvara. Italienarna sägs vara glada över beslutet och i Napoli bjöds det på pizza på torget. Jag tycker det är på tiden att de skyddsmärker lasagne, tortellini och spaghetti bolognese också. Gratis är gott.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: mannndy

hehe söt byggare du skulle bli älskling (L)

2009-12-11 @ 21:44:20
Postat av: Andreas Kataja

Byggare Bob ligger i lä.

2009-12-13 @ 17:06:40
Postat av: Marcus

Där slog ni huvudet på spiken.

2009-12-13 @ 22:24:20
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0