Statistik ≠ Logik

Några exempel först på typiska talföljder i logiktest:

1   2   3   (...)    Svaret är: 4

2   4   6   (...)    Svaret är: 8

Alla med så långt? Den här då:

5   4   3   (...)    Svaret är: 12

Konstigt va? Det sista var naturligtvis helt ologiskt, men det skulle kunna vara ett exempel på en statistisk följd. ESN-laget i inomhusfotboll som jag har värvats till förlorade sina två första matcher med 14-2 (innan jag var med) respektive 13-2. Två matcher är lite för lite för ett logiskt underlag, men rent spontant skulle man väl gissa att den tredje matchen, logiskt sett, borde sluta 12-2. Fotboll är inte logiskt. Dagens resultat var snarare (som i det sista exemplet) summan av de två föregående. Hur många mål det andra laget fick pricka in kan jag bara uppskatta, men vi gjorde i vilket fall som helst fyra. Återigen stod jag för halva målskörden; jag gjorde ett med knät på hörna och ett drog jag in med en yttersida intill stolpen. Angående vårt bristande försvarsspel kan jag bara säga att jag, för min del, gjorde så gott jag kunde. En tydlig tendens jag såg från bänken (där jag, till följd av andras svaga insikt om sin klena kondition och ovilja att byta när de blev trötta, tillbringade mer än halva matchen) var att våra anfallare blev kvar på motståndarnas planhalva varje gång vi tappade bollen. Det är nästan dödsstraff på det i inomhusfotboll.

Nästa match är vi utan vår tappre målvakt, österrikaren Thomas "Manninger" Flatz. Då vilar ett ännu större ansvar på Marcus "Larsson" Gustafsson, "Goalgetter" även kallad. Det mesta pekar ändå på, ur såväl logisk som statistik synvinkel, att det blir en ny förlust.

A presto

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

Så länge du inte skadar dig så är jag nöjd, alltså har jag inte varit nöjd på ett tag då du har sår över hela kroppen!

2009-11-23 @ 01:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0