Ja må de leva uti hundrade år

Medan jag var i Toscana och levde loppan har de firat fotbollsklubbens 100-årsjubileum här hemma. Kennet Andersson lär ha varit en av många gamla spelare som kom till stadion i fredags. Jag missade alltså detta, men däremot deltog jag i firandets höjdpunkt idag: ligamatchen mot Genoa. Eller alltså, jag deltog inte i matchen, jag satt på läktaren och hejade. Det var rabatterat inträde idag, halva priset. Dessutom fick man en flagga och fem samlarbilder på gamla fotbollsstofiler.

Jag anar att de flesta som följer min blogg inte gör det av fotbollsintresse, så jag ska försöka fatta mig kort: Bologna var bra i 10 minuter, sen fick Genoa en straff (i andra änden av planen, omöjligt att se från min sida men det var i alla fall någon som ramlade) som de gjorde mål på, och Bolognas spelövertag försvann. En stund senare spelade skyttekungen Floccari fram till 2-0, som stod sig ända till den andra halvlekens 39:e minut (de räknar så här, det är alltså den 84:e matchminuten) då Di Vaio reducerade på straff (hands tror jag). Ett litet hopp för Bologna, som även hade numerärt överläge sedan en dryg halvtimme tillbaka, då Genoas nummer 20 fick sitt andra gula kort (också för handbollsspel). Det hela slutade dock med att Genoa gjorde 3-1 efter ett skickligt genombrott och en fin framspelning av nummer 40.

Publiken i min ände av arenan ägnade sig tyvärr lika mycket åt att skrika "Genoa - la pezza di merda" som att heja på sitt eget lag. Sånt tycker jag inte om. Röklukten är också ett mindre trevligt inslag som man får stå ut med på såna här matcher.



Det är visst ingen som har listat ut bildgåtan från igår, så jag får väl hjälpa er lite: alla tre har levat och verkat i Florens, men det har inte med fotboll att göra (den saknade mannen är med andra ord inte Svennis, Batistuta eller Glenn Hysén). Seså, kläm fram era gissningar nu!

6 dagar kvar tills Amanda kommer. Inte alls långt ju. Men om det ändå vore idag...

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0