Pizza i Pisa

Som ni kanske minns från det förra inlägget var det tänkt att denna Pisaresa skulle gå betydligt bättre än den förra. Det största problemet då var att hitta ett visst vandrarhem som jag läst om - det fanns helt enkelt inte där det skulle eller där mannen i turistinformationen hade markerat det på kartan (eller strax utanför kartan). Igår hade jag sett ett billigt vandrarhem på internet som jag, på samma sätt som förra gången, frågade efter i turistinformationen. Även denna gång fick jag en karta med markering och kunde ge mig ut och söka. Ju närmare markeringen jag kom, desto mer kändes det som att jag var på väg mot samma område som förra gången. Nu i efterhand är jag helt övertygad om att det var samma vandrarhem, för det jag letade efter igår låg inte på samma ställe som det andra inte heller låg, fast den här gången var stället med på kartan (lite större karta i år). Detta är förstås helt osannolikt, men det är sant. Jag vägrar tro att det där vandrarhemmet existerar tills någon bevisar motsatsen.

Jag fick alltså ge mig ut och leta efter någon annanstans att bo, som förra gången. Vandarhem fann jag inga och hotellen var alltför dyra. Till slut tog jag in på ett enstjärnigt hotell på en bakgata. Det enda de hade var ett dubbelrum för 45 euro. Smålänningen i mig fick blunda och hålla för öronen en stund, jag var tvungen att ha nånstans att sova. Rummet var för övrigt större än Amandas lägenhet, med en ljuskrona på 100 kg hängande från det fem meter höga taket. De hade även vår gamla symaskin där. Jag trodde den stod i garaget, mamma?



Med det problemet ur världen gick jag ut för att se staden och äta. Lite bilder från Piazza dei Miracoli (beskrivning behövs knappast):



En pizza blev det till lunch. Det måste man ju liksom äta då och då när man är här nere. Jag valde en lite okonventionell sort, mest för att jag var nyfiken på kombinationen salsiccia-mascarpone. Mascarpone på en pizza? Det är ju en dessertost, brukar mest finnas i glass och efterrätter annars. Det lät jättekonstigt, men var fantastiskt gott. Recept på den pizzan får ni här:

Ingredienser:

Botten: Vetemjöl, olja, vatten, salt, jäst.

Tomatsås: Tomater, lök, vatten, kryddor.

Pålägg: Mascarpone, salsiccia.

Gör så här:

Ta regionaltåget (det är billigast) till Pisa (byte i Prato och Firenze). Gå till pizzerian bredvid läderhantverksbutiken på Via Santa Maria (ligger på höger sida om man kommer från tågstationen). Sätt dig vid ett bord och läs menyn. Beställ pizza och valfri dryck. Vänta. Ät.

En bild:


Smaskens!

Om man inte befinner sig i Bologna vid resans start kan det bli lite annorlunda väg till Pisa. De har till exempel en flygplats.

Idag började jag med att ta en tur till kusten. Jag snålåkte buss (man kan göra det i det här landet) till Tirrenia och tog ett svalkande dopp i Medelhavet. Det var inte alls kallt, säkert 20 grader. Inte helt fel, så här i oktober. Sen snålåkte jag tillbaka och tog tåget till Florens. Bildbevis på badet:



Pisa må vara en turistfälla, men det finns i alla fall plats att gå runt och titta på tornet och allt annat. I Florens var det desto trängre på de popläraste ställena. Jag lät mig ändå vallas med av strömmen för att se den berömda domen, Michelangelos Davidstaty och den gamla bron som inte har fått nåt bättre namn än just "Den gamla bron" (Ponte Vecchio). Det mest imponerande med den är att den håller för tyngden av 400 turister och 30 juvelerarbutiker.

Det kostar oftast en viss summa att gå in i alla de här kända byggnaderna (samtliga byggnader på och kring Piazza dei Miracoli och i princip alla stora kyrkor och museer i Florens), så jag avstår för det mesta. I Florens finns dock ett museum för vetenskapshistoria. 65 spänn (kronor, motsvarande) i inträde, men var det nånting jag ville se och kunde tänka mig att betala för så var det detta. Det var givetvis stängt. Jag fick nöja mig med att fota statyer av gamla konstnärer och vetenskapsmän. Någon som kan hitta kopplingen mellan dessa tre, samt komma på vem som saknas?

?

Många bilder, men två skulpturer till orkar ni med: Herkules som spöar upp en kentaur och någon som inte gillar läget:



Jaa, mycket hann jag med ändå, även fast det tog sån tid att hitta hotell. Några julklappar har jag köpt också, men vad och till vem kan jag av uppenbara skäl inte skriva här. Så ja, lite nyfikna kan ni allt få vara.

Bara 7 dagar tills jag får träffa min underbara Amanda igen. En endaste ynka vecka alltså. När du väl är här ska vi ta vara på varje sekund. 2<3

A presto

Marco Maccherone




Kommentarer
Postat av: mannndy

En rolig resa låter det som...och söt är du som badpojke. En vecka, härligt det ska bli att träffas =)

Puss, älskar dig<3

2009-10-03 @ 22:33:08
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: mannndy

Btw du skriver så roligt och länkarna är roliga dom med...min babe<3

2009-10-03 @ 22:33:55
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Tina

Ja du, nu har jag klurat på dina statyer. Kom att tänka på ninja turtles av någon anledning. I sådana fall är det Raphael som saknas. Annarsså är det för att dom är renessanskonstnärer och då fattas Raphael Sanzio i alla fall. Vad vinner jag?

2009-10-06 @ 09:14:10
Postat av: Marcus

Bra jobbat mamma, helt riktigt! Vad vill du ha till exempel? =)

2009-10-06 @ 18:26:39
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0