Organiserad turism

Fredagen har till stor del bestått av en esn-organiserad stadsrundtur. Vi vallades runt som en klassisk fårskock och fick förklarat för oss (på italienska) att Bologna grundades av etruskerna 200 år före Rom, att staden en gång hade så många som 112 torn och att universitetet grundades just här för att undvika alltför starkt inflytande av kyrkan. Vi fick se universitetets gamla anatomisal, där man dissekerade lik på ett marmorbord, ett par av Michelangelos tidiga verk (två små statyer på en grav i Basilica del San Domenico) och utsikten över stan från San Michele in Bosco. Guiden, som var före detta erasmus-student, värvade mig dessutom till ett amatörlag i fotboll. Det räckte att säga att jag var svensk ("Ah, svedese! Kennet Andersson, Klas Ingesson!") för att han skulle vilja ha med mig. Taekwon-do-klubben har inte svarat än, men nu har jag i alla fall nånting att ägna mig åt på fritiden. Inte omöjligt att jag tittar in i dojangen också, jag måste ju hålla de kunskaperna levande.

Amanda är just nu i Hofors och röjer. Hon ville också ut och se världen, min lilla tös. Vi kanske inte hörs förrän på söndag kväll nu, eftersom hon är borta hela helgen och jag ska till Milano på söndag. Det känns lite tomt att inte ha henne hos mig, men det är ändå bara tre veckor tills hon kommer hit. =)

Obuktionsbord från renässansen. Hela rummet är i trä.    Utsikt över Bologna.    Typisk italiensk staty. Kommer inte ihåg vad den här killen heter. Galvani kanske? Det var han som bevisade att muskulaturen styrs av elektriska impulser. Tror att det är han. Ganska likt om inte annat. Han var ju italienare. Borde vara han. Vi säger det.    Amanda, utrustad för skogsröjning.

 

A presto

 

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: Amanda

Hehe låter intressant;) saknar och älskar dig jätte mkt men vi hörs på måndag och ses snart. Puss<3 ska sova nu så sov gött och dröm sött om alla små kryp du mött men mest om mig, jag ska göra detsamma men drömma mest om dig<3

2009-09-19 @ 00:57:09
URL: http://mannndy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0