På upptäcksfärd

Idag har jag gjort en liten tur på stadens gator, skaffat ett italienskt telefonnummer och ätit italiensk glass. Igår gick jag åt fel håll när jag skulle ut och fick inte se så mycket av intresse, utom möjligen Parco del 11 settembre 2001 - en empatisk gest till de som dog denna dag i New York. Under dagens förmiddagspromenad såg jag bl.a. Bolognas egna tvillingtorn, Torre Asinelli och Torre Garisenda, även kallade Torri Pendenti, eftersom de lutar en aning. Inte långt därifrån finns en löjligt stor kyrka, Basilica del San Petronio, som har namn efter Bolognas skyddshelgon. Lite bilder hittar ni här nedan, dock inte inifrån kyrkan, för där fick man inte ta kort.

När jag kom hem försökte jag mig på att använda köket för att göra lunch. Jag hade tänkt mig en enkel rätt: spaghetti med tomatsås och kyckling. Det blev ingen succé. Gasspis är inte min favorit, sammanfattningsvis. Dessutom var kökskniven så slö att det inte gick att dela en tomat med den, och vi har inga kryddor. Resultatet blev det äckligaste jag lagat på år och dar. Vad värre är: det finns ingen mikrovågsugn. Jag ser inte fram emot att äta samma sak kallt i morgon.

Jag har hittat en ITF-Taekwon-do-klubb i stan som har hemsida och mailadress. Jag har mailat och anmält intresse. Med tanke på hur sidan såg ut kan det nog ta ett par dagar innan jag får svar - webmastern verkar inte vara någon större teknisk begåvning.

Ikväll blir det Skype och msn, för då ska jag äntligen prata med Amanda. Ti amo moltissimo, cara mia!

Ugo Bassi visar vägen.        Piazza Maggiore (stora torget, alltså).        Bibliotekets foajé.     

Basilica del San Petronio.        Neptunus.       


A presto

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: mannndy

stackare...jag ska köpa dig en knivslipare...dock inga knivar för då lär dom börja undra på flygplatsen ;)...men du...du har glömt en sak på din upptäcksfärd...VART SKA MAN SHOPPA?...Älskar dig med massa min älskling <3

2009-09-15 @ 17:34:50
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Rasmus G

Undrar när den sida var uppdaterad senast... kalla kriget?

2009-09-16 @ 08:42:12
Postat av: Marcus

Jag har hittat massor av affärer ska du se, älskling =)



Det är skrämmande vad efterblivna italienska hemsidor är. Det tog ju inte så lång stund att sätta sig in i html tillräckligt för att hyfsa till den här bloggen.

2009-09-18 @ 13:40:19
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0