Dags att ta nya tag

Tillbaka i Bologna efter nästan två veckors semester hemma i Sverige hos min kära Amanda, och genast är det dags att sätta igång att plugga igen. Dagen för hemresan började halvdåligt och utvecklade sig till en riktigt usel dag, vilket bland annat medförde att jag måste modifiera mitt hydraulikprojekt och göra om elektroniktentan. Uppfinningen som jag hade modellerat verkade lite mysko, tyckte läraren, så jag ska förbättra den i stället för att bygga den som den ser ut. Eltentan, som jag gjorde direkt efter, gick bara rakt åt skogen. Först fick jag en räkneuppgift, jättelätt egentligen men desto klurigare om man bara har räknat en sån uppgift en enda gång på lektion och måste gissa sig till hur formlerna ser ut. Sen blev jag helt ställd när han inledde den rent muntliga delen med att ställa frågor om andra formler som jag inte heller hade memorerat, mycket beroende på att vi aldrig har använt dem utan bara tittat på dem. Jag borde ändå ha varit beredd på att det skulle komma såna frågor, det är så det fungerar här. Nu har jag i alla fall pluggat lite mer på de delarna jag missade och ska försöka få tentan avklarad under veckan som kommer.

Det jag trodde att jag skulle plugga till den här veckan, Energiresurskurstentan (muntliga delen), är flyttat till nästa vecka såg jag på anmälningssidan. Provet på tisdag är bara ett nytt försök för de som inte klarade den skriftliga delen, och gissa vad: jag hör inte till den gruppen! Jag fick godkänt på den där hopplösa tentan! 20 poäng fick jag, max var 30 och godkänt 15. Det var inget fantastiskt bra resultat, men man kanske kan höja sig på den muntliga delen. Just nu är jag bara nöjd att vara av med de kryptiska uträkningarna.

Schemat för den sista läsperioden kom upp på webben förra veckan, så jag har börjat välja vilka kurser jag ska läsa. Samtidigt är det sista dagen att välja kurser till hösten på LiTH. Lite skillnad på krav på framförhållning där. Som vanligt är det otroligt svårt att kombinera kurser som inte krockar i schemat (här alltså, på LiTH finns något som kallas blockschema), speciellt som jag följer en mattekurs som hör till år 4-5 på det här universitetet (motsvarande Transformteori, obligatorisk kurs i årskurs 3 på M). Båda de andra kurserna jag har valt hittills krockar med den. Jag skulle behöva välja ytterligare en sexpoängskurs, men det har som sagt visat sig vara svårt med schemat. Man vill ju gärna kunna gå på lektionerna.
När jag kommer tillbaka till Linköping ska jag följa inriktningen Energi och miljö, precis som jag har tänkt tidigare. Energiresurstentan har inte avskräckt mig. Jag funderade på att bredda mig med en programmeringskurs, men jag ångrade mig när jag kom på hur tråkig jag tyckte att grundkursen i programmering var.

Under hembesöket hann jag med att ordna ett extra föreningsmöte för Sa-ja Taekwon-do, klubben som jag är ordförande för. Min kollega i styrelsen och instruktörstaben, Christoffer, flyttade till Stockholm vid månadsskiftet och lämnade ett hål efter sig på kassörsposten som var tvunget att fyllas. Vi lyckades tillsätta såväl den som två nya styrelseposter, marknadsföringsansvarig och sponsoransvarig. Det känns som att vi kan behöva vara lite fler än tre om vi ska kunna växa som förening, så det var bra. Mer om detta finns att läsa på klubbens hemsida.

I sportens värld går det lite som det vill, och det är inte alltid som jag vill. LHC får fortsätta vänta på första guldet och Man United riskerar att missa även ligatiteln, efter att snöpligt ha åkt ur Champions League mot (scheiβ-)Bayern München (som skulle ha förlorat redan mot Fiorentina i kvarten om det inte vore för en norsk domare och en stor skopa tur). Trots allt är det åtminstone ordning på Allsvenskan. Lite synd är det väl om Åtvidaberg, som inte kan göra mål, men för övrigt har jag inget emot att se dagens tabell som sluttabell.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mannndy

Stackars mitt hjärta med skit tentor och skit domare...Du har något att se fram emot i helgen iaf, att träffa mig igen =))



Puss<3

2010-04-11 @ 20:45:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0