Små, lätta moln

Utan större förhoppningar om att lyckas lämna landet åkte jag i går upp till Bergamo. För omväxlings skull, och för att det blev billigare, åkte jag tåg hela vägen till Bergamo och sen buss till flygplatsen, i stället för att ta flygbussen från Milano. Över 100 personer stod i kö till Ryanairs biljettluckor, ingen till säkerhetskontrollen. Jag valde den betydligt kortare kön till informationsdisken och fick snart veta att kvällens flyg till Skavsta var inställt. Inget att göra åt det, det var bara att vända hemåt igen.

Jag stannade några timmar i Bergamo, när jag ändå var där. Det hade varit lite dåligt av mig att aldrig ha sett stan när jag varit på dess flygplats så många gånger. Redan ett par hundra meter upp längs gatan från järnvägsstationen förstod jag att det var en trevlig stad. Jag slår vad om att den här butiken är en av Glenn Strömbergs personliga favoriter:



Lite längre bort var det marknad, där de bland annat sålde de legendariska bajsmackorna och gigantiska ostar. Sen fick man klättra en bit för att komma upp till den gamla stadskärnan, Città Alta (höga staden), men det var det värt. På stadsporten kunde man ana att venetianerna har varit där, den var nämligen märkt med deras bevingade lejon.


Sicilianska bajsmackor, korvformad ost, en staty i ett besvärligt läge och - naturligtvis - Beppe Garibaldi.


Stadsporten, Atalantas hemmaarena och ett par vackra skulpturer på muren.

Kanske hade jag lite för mycket tid på mig innan restaurangerna öppnade och innan så småningom tåget skulle gå. Hur som helst så tog jag mig vidare uppåt på kullen, så högt det gick, till fots förstås. Det skyltades om att det skulle finnas en fästning där uppe, vilket jag tyckte lät lite intressant. Det var inte så häftigt som det lät. Fästningen var rätt liten och kunde bara beskådas från en sida. Men jag fick motion.


Vy över torget, insidan av katedralen, utsikt på vägen upp och till sist den lilla fästningen.

Så var det med den resan. Jag har känt mig motarbetad varje gång jag försökt åka hem i år, och till slut blev jag faktiskt kvar här. Förrförra gången jag skulle åka var det ju strejk på bussar, tåg och flyg, vilket gjorde att jag var tvungen att åka tidigare och kom fram senare. När jag skulle åka hem på påsklov fick tåget plötsligt tekniska problem, blev försenat och kunde inte köra ända fram till Milano Centrale. Då fick jag ta tunnelbana sista biten och sen chansa på att flygbussen skulle hinna i tid. Jag kom till gaten en kvart före avgång, men hann. Det krävdes alltså ett vulkanutbrott till slut för att hindra mig från att resa.

Ni som inte gillar fotboll kan hoppa över det sista stycket. Det var match i dag, som sagt, men hur den slutade sa jag ju redan i förrgår. Jag vill i stället rikta uppmärksamheten mot England, där Man United i vanlig, god ordning avgjorde manchesterderbyt på övertid. Paul Scholes! Saken blev inte sämre av att Tottenham, som nu i veckan vann derbyt mot Arsenal, besegrade lokalrivalen Chelsea med 2-1 senare på dagen. Endast en poäng upp nu för United! Det gäller bara att de sätter stopp för Tottenhams trend nästa lördag. Det är nämligen deras tur att möta dem då.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mannndy

Åh min bajsmacka vad jag saknar dig :'(

2010-04-18 @ 12:37:37
Postat av: Tina

Du måste varit i himmelriket! Så stora playmobil! Vad är bajsmacka? Ser den ut som bajs? Bajsar man mycket när man ätit den eller vad menar du?

2010-04-18 @ 13:32:20
Postat av: Marcus

Fast hade jag försökt få med mig den hem hade jag väl fått köpa en extra biljett...

Namnet kommer sig av utseendet i det här fallet. Bildligt talat är det ett uttryck för en väldigt otacksam arbetsuppgift.



Saknar dig massa också 2<3

2010-04-18 @ 18:43:30
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Tina

Har du slöat till? När kommer mera?

2010-04-21 @ 08:18:44
Postat av: Marcus

Jag har ju haft tenta att plugga till, lugna dig.

2010-04-21 @ 22:29:16
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0