Lös och ledig

Inget sommarjobb ännu, men väl ett extraknäck till hösten. Jag ska nämligen vara mentor i Linjär algebra och geometri för de nya maskinettorna, ena halvan av B-klassen. Så om du har ett efternamn som börjar på en bokstav mellan G och J (typiskt) ska du söka till Maskinteknik på LiTH i höst, för då kan du ha turen att få mig som mattelärare.

Torsdagen är, som det ser ut just nu, fri från lektioner, så i dag har jag kunnat koppla av ordentligt efter tentan och bara strövat runt på stan. Jag ser säkert lite turistig ut när jag går omkring i halvkorta byxor och en t-shirt med texten DIE FACEBOOK DIE, men jag är ju faktiskt utlänning. Dessutom skulle jag svettas ihjäl om jag klädde mig som en italienare. Sen kan det inte hjälpas att man måste ta lite kort ibland också. Den här gatuskylten är t.ex. väldigt rolig.


Via Senzanome - Gatan Utannamn

I Italien finns en bokhandelskedja som heter MelBookstore (ej att förväxla med Mel Brooks). De har en filial i Bologna där de säljer nya och begagnade böcker till lägre pris. Där kan man verkligen göra fynd. För några veckor sedan köpte jag bl.a. Roms portar av Conn Iggulden och ett samlingsalbum med Asterixserier på italienska för endast 2 resp. 4 euro styck. I dag gjorde jag flera nya kap: Pinocchio, Galileis Dialogo och Machiavellis Il principe (Fursten), m.fl. Hur jag ska få med mig allt hem är ett senare problem.

Ett litet museebesök hann jag med också: musikhistoriska museet. Två skolklasser var där samtidigt på guidad tur, så jag passade på att få lite guidning jag också. Ett av museets viktigaste föremål verkade vara en cembalo från början av 1600-talet med 125 tangenter, helt unik i sitt slag. Alla kanske inte har koll på hur många tangenter som är normalt för en cembalo eller ett piano, men på denna satt de väldigt tätt. Där ett vanligt piano har en svart tangent hade denna fyra tangenter, d.v.s. fyra mellantoner i stället för en. Enligt samma princip fanns det tre mellantoner där man numera inte har någon alls. Det lär ha varit extremt svårspelat. Ett annat roligt instrument var en trombon formad som... tja, en drake?



Sist men inte minst kan jag inte undanhålla mina läsare vad jag såg i en tidigare obesökt leksaksaffär. Förutom ett stort sortiment av smurfar, bland annat en serie föreställande de tolv stjärntecknen, hade de ett iögonfallande geografispel. Iögonfallande för mig som svensk åtminstone.


Alla vägar bär till... Uppsala?

Åh just det, en sak till. Jag läste i en tidning på biblioteket, Der Spiegel, om en australiensare som tatuerade in Euro-Rail-loggan på ryggen för att bli sponsrad med månadskort till sig och sina föräldrar. Det kanske kan vara något för oss att tänka på nästa gång, Rasmus?

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: mannndy

Tokig du är med barnböcker...leta efter viggo böcker ist det är mer passande ;)



Har du dina piratbyxor på dig :O?? Fusk :(



Puss

2010-04-23 @ 00:02:37
Postat av: Marcus

Tror inte att de har några såna här, snarare Dino i så fall ;)

Självklart, fast inte nu, för nu regnar det.

Puss 2<3

2010-04-23 @ 14:48:51
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0