Ett litet logistikproblem

Biljetten är i hamn, som ni kanske har sett. Det var inte ens speciellt svårt att få tag på den, förutom att kvinnan på banken inte visste hur man gjorde och därför tog oerhört lång tid på sig. Det var några unga grabbar före Carlos och mig i kön (vi var utanför banken innan den öppnade, men de hade slut på biljetter just där, så vi fick gå till en annan och köa en stund), men de var antagligen ute efter biljetter till Bologna-Milan. Vi hade ändå lite tur att få tag på biljetter i den prisklass vi siktat in oss på, för de andra som fanns kvar kostade mellan 100 och 320 euro, vilket är sinnessjukt mycket pengar för att sitta på en fotbollsarena i två timmar. Ett problem återstår: transport. Det är inga problem att hitta ett tåg till Milano, även om de billigare regionaltågen inte passar utmärkt med tidsschemat. Hemresan är desto marigare. Matchen börjar 20:45, vilket innebär att den bör vara slut omkring 22:40 (tilläggstid inräknad för båda halvlekarna). Det sista tåget till Bologna den dagen går 23:00. På 20 minuter hinner man ta sig från läktaren till tunnelbanestationen - om det inte är alldeles tjockt med folk som ska samma väg, och det lär det ju vara. Nästa tåg går 05:15 på onsdag morgon. Lösningen blir förmodligen hyrbil, om inte några spanska studenter får tag på biljetter i morgon och låter oss åka med i deras minibuss. Att vänta till kvart över fem på tåget känns dock inte som ett realistiskt alternativ. Ingen av oss har cykel heller.

Vi spelade inomhusfotboll (eller inomtältsfotboll) med de nyss nämnda spanjorerna i dag. En italiensk kille som bor tillfälligt i vår skrubb har spelat med dem tidigare, så vi fick följa med för att de skulle få fulla lag. Vi spelade i två timmar till priset av en, samt till priset av att mina fötter fick blåsor p.g.a. sand i skorna. Knät fick sig ett litet skrapsår med, eftersom jag gjorde en stilig målvaktsparad nu när jag för en gångs skull valde att spela i kortbyxor. Dagens vanliga träning... behöver jag ens säga att den blev inställd? Planen är stängd hela veckan.

Det har blivit mycket elektroteknikläsning de senaste dagarna, för att komma ikapp och förstå sig på elkursen jag har valt. El är inte mitt favoritämne, men det är en obligatorisk kurs. Det är lite som hostmedicin, skulle man kunna säga. En sak jag har lärt mig, som jag tycker är lite larvig, är att inversen av resistansen, d.v.s. 1/R, har en egen enhet som kallas mho och betecknas med ett upp-och-nervänt Ω - till skillnad då från resistansen själv som mäts i ohm, betecknat Ω. Fiffigt eller bara larvigt? Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, men det känns ju ändå bra att man inte mäter periodtid i ztreh (zH).

Inspirerad av Amanda skaffade jag ett användarkonto på en spelsajt häromdagen. Min IP-adress, som dessutom har gjort att jag inte har Spotify längre, gjorde att jag endast kunde ansluta mig till den italienska varianten. Det är i och för sig lite roligt det med, jag sitter och spelar ordpussel på italienska. Ganska bra går det, men jag har aldrig nått bonusrundan. Fast jag tycker allt att de är lite snåla med poängen ibland. Borde inte påhittade ord premieras om de är extra finurliga, så smarta att de rentav borde finnas?



Vad heter en japansk rymdfarare? Astrosumo så klart!


A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

Älskar dig min lilla tok <3

2010-02-03 @ 02:47:49
Postat av: Marcus

Älskar dig också, min knasbubbla 2<3

2010-02-03 @ 15:22:48
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0