Back in Bologna (but I left my heart in Venice)

En hel månad hann jag vara hemma i Sverige, men nu är jag tillbaka i det marginellt varmare Italien. Det vore ju enkelt att säga att allt är sig likt och rullar på som vanligt, men det vore inte riktigt sant. Tack vare att Vanessas (australiensiskans) pojkvän har varit här sedan ett par veckor innan jag åkte hem är det ovanligt rent och städat i lägenheten. Om en vecka kan vi förhoppningsvis snäppa upp nivån ytterligare, för då åker de turkiska lortgrisarna hem till sina mammor och deras all-inclusive-servicehem.

Det var den lilla förändringen. Betydligt större är att jag och Amanda nu är förlovade. Det kom antagligen inte som någon stor överraskning för de som känner oss och som visste att vi tillbringade den gångna veckan i Venedig, allra minst för Amanda som listade ut både resmålet och presenten (ringen) långt i förväg. De som är nyfikna på att se ringarna kan hålla utkik på Amandas blogg. Jag misstänker att ett par av hennes många bilder dyker upp där inom kort (så snart hon har kommit hem och ändrat status på Facebook). För de som läser detta och inte riktigt kan hålla sig kan jag ändå avslöja att hennes ring är i 18 karats guld med en vit sötvattenspärla, inköpt på Ponte Vecchio i Florens. Min är från Guldfynd i Linköping, men ändå väldigt stilig.

Venedig, som sagt. Det är klart att det är väldigt kliché att göra en romantisk resa till Venedig, men det ska ändå inte underskattas. På förhand var det en mytisk plats som både Amanda och jag gärna ville upptäcka. Nu när vi har varit där ångrar vi oss inte ett ögonblick. Vi skippade gondolglidande, lyxhotell och Harry's bar (lite för att vi inte hittade den) och njöt i stället av fotvandring/vattenbuss, bead & breakfast och trerätters turistmenyer. Vi hann även med att gå på en teaterföreställning om Venedigs historia (på engelska), besöka en utställning av Leonardo da Vincis maskiner och göra en dagsutflykt till Verona - Romeos och Julias stad.





Vårt hotell (B&B) var mysigt och vackert inrett. Lite svårt att hitta utan karta (eftersom ingen där kände till det och kunde visa vägen), men för övrigt perfekt beläget: centralt och nära till det mesta, men ändå lugnare och tystare än i Runtuna om kvällarna. Det enda felet var den starka odören av fis, ägg och Mamma Scans köttbullar på bottenplan, men så snart man kommit upp till receptionen och rummet var man säker. Al Palazzetto B&B rekommenderas för alla som ämnar besöka Venedig!



Verona var också en trevlig stad, med något lägre täthet av japanska turister än Venedig. Tyvärr krävde de 7 euro i entréavgift för att besöka amfiteatern, så vi nöjde oss med att fota den utifrån. Vi var även utanför Julias påstådda hus och tog på hennes blankpolerade högra bronsbröst, som seden tycktes föreskriva, eftersom alla andra glatt gjorde det. Utanför Romeos hus var uppståndelsen inte alls lika hög, men vi tog oss en titt där också. På Athlete's World hade de rea på höstens kollektion, så jag passade på att förvärva en Turtleströja. Jag har tänkt ibland att jag borde skaffa mig en vuxnare klädstil och bära skjorta oftare, men det är inte så lätt att göra den reformen när skjortor är så dyra och det finns så många roliga t-shirts. Annat som är värt att notera med Verona är att de har snott vår svenska flagga till sitt stadsvapen, samt att de har förbud mot att gå med bar överkropp och reserverade parkeringsplatser för gravida.





Vad mer kan jag berätta om Venedig? Jo, de har lutande torn där också. Två stycken till och med. Däremot såg vi ingen Garibaldistaty (han fanns å andra sidan i Verona, som verkade sakna lutande torn). Byggnadsställningar skymde en del av de intressanta fotomotiven, men det mest störande tillbygget var ändå den himmelsblå kuliss som omgav Suckarnas bro och fick den att se helt overklig ut. Butiksutbudet var bredast inom nischerna masker och glas. Vi lät oss luras och köpte varsin mask som minne, men avstod från att köpa färgglada, handblåsta takkronor. Extra iögonfallande båtar var sophämtarbåten och ambulansbåten. Det är intressant att se hur man löser infrastrukturen utan biltrafik.



Det blev väldigt mycket information på en gång efter ett långt uppehåll, men det finns fortfarande mycket att fylla på med. Jag tror ändå att jag nöjer mig med det här för idag, för att inte ta bort fokus från förlovningen. Jag lämnade min fästmö på en buss mot Trevisos flygplats, men hon finns fortfarande i mitt hjärta och i mina tankar, nu och för alltid. 2<3

A presto

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: Din fästmö

Helt underbar resa till Venedig, DU är helt underbar och ja på min blogg ligger ALLA bilder ;)



Älska nu och för alltid <3

2010-01-23 @ 12:02:25
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Bella

Grattis till förlovningen! Hoppas allt är bra med dig annars, och att du trivs i Italien. Hur har det gått med kurserna?

/Bella

2010-01-26 @ 16:22:55
URL: http://berneobella.blogg.se/
Postat av: Marcus

Tack så mycket! Det går bra här, klarade alla (3) tentorna före jul och börjar nu med nya kurser. Jag kollade lite på er blogg nu, det verkar som att ni har det bra i Österrike =)

2010-01-26 @ 20:34:40
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0