Fotboll och mjölk

Söndag idag, vilket i Italien innebär fotboll. Jag begav mig till gamla Renato dall'Ara och såg Bologna spela till sig tre friska poäng mot gästande Bari och ta ett ordentligt kliv uppåt i tabellen. Som så ofta annars när det gäller Bologna FC var det snålt med skönspel, medan felpassningarna och de tappade bollarna var desto mer talrika. Hemmalaget dominerade ändå, i någon mening, spelet, och hade otur som fick gå till pausvila med 0-1 i baken. Strax efter halvtid byttes den maskerade hämnaren Viliani ut (han spelade med nässkyddsmask, vilket någon på ståplats tyckte var så konstigt att han ropade att karnevalen var över) mot Gimenez, som kort därpå nickade in kvitteringen på hörna. Han fixade även segermålet i en liknande situation, också det med huvudet och i samma hörn, just efter att ha bränt matchens klaraste friläge. Tvåmålsskyttar brukar ligga bra till för titeln matchens lirare, men jag tycker att även Mudingayi förtjänar en stjärna i kanten. Han var en av få bologneser som vann tillbaka fler bollar än han tappade och när han hade vunnit dem täckte han bort motståndarna mästerligt med sin stora rumpa. Skönt att se just honom överraska så positivt, han som i början av säsongen hånades av sina egna fans.

Efter Rooneys uppvisning á la George Best mot Hull häromdagen blev jag inte direkt mindre sugen på att åka och se Milan-Manchester i februari. 1:a februari släpps biljetterna till alla som inte är medlemmar i AC Milans fanclub och jag håller tummarna för att det finns en kvar till mig. De har redan sålt över 50 000 biljetter, men jag tror att San Siro tar 80 000.

Jag har tappert försökt försvara den italienska mjölken mot allas påståenden att all mjölk utom vår svenska smakar konstigt och lite gammalt. Min erfarenhet är att mjölken i Italien håller ganska god smakstandard. När jag har handlat mat här de senaste dagarna har det dock inte funnits mjölk av den sorten jag brukar köpa, så jag har provat två andra. Båda två smakade dessvärre ganska... illa. Lustigt nog är det den högpastöriserade mjölken med lång hållbarhet som smakar bäst.

I morgon börjar läsperiod två. Enligt det schema jag har fått ihop med de kurser jag har valt har jag dock ingen lektion förrän på tisdag. Jag började forska i schemaplaneringen redan när jag kom hit i fredags kväll och fick lite smått panik när jag upptäckte att flera lektioner krockade, även om jag bara skulle välja samma kurser som de andra maskiningenjörerna i årskurs tre (förstår fortfarande inte hur de ska få schemat att gå ihop). Till slut, igår, kom jag ändå fram till ett kursval som borde fungera. Det ger endast en lektionskrock och medför lediga måndagar (tjohoo!). Så här ser kursvalet ut:

  • Oleodinamica e Pneumatica (motsvarande Fluidmekanisk systemteknik, tror jag) med min favoritprofessor från Gas e Vapore-kursen.
  • Trasformate Integrali e Serie di Fourier (3 hp) + Equazioni a Derivate Parziali (3 hp), motsvarande Transformteori.
  • Azionamenti Elettrici, något liknande Eltekniska system.
  • Technologie Sostenibili per l'uso di Risorse Energetiche, från energiingenjörsprogrammet.
Jag hoppas att det ska fungera nu när jag verkligen har gått igenom kursvalet ordentligt i förväg. Det känns åtminstone som att det här är bra kurser och att de jag tror motsvarar mina svenska obligatoriska kurser faktiskt gör det.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Amanda

Det där med energi låter ju som ngt som passar dig =)



Btw...älskar dig massvis <3

2010-01-24 @ 19:06:32
Postat av: Marcus

Det var därför jag valde den ju, hållbar utveckling =)

2<3

2010-01-24 @ 20:03:18
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0