Mitt vackra, vita vinterland

Snön som föll i går låg kvar i morse och en bra bit in på eftermiddagen, på sina håll så djup som en decimeter. Under dagen förvandlades det mesta till slask, men det lovas fortsatt kallt väder för en vecka framåt. Jag hade hål i fyra timmar efter första lektionen, så jag passade på att ta en löprunda - det blir ju antagligen ingen fotbollsträning i morgon heller. Tyvärr hade jag inte kameran med mig när jag sprang, så ni får inte se hur vackert snön glaserade Vittorio Emanuele-statyn i parken Giardina Margherita. Ni får nöja er med Basilica di San Francesco och bilarna som stod parkerade (så gott som) mitt i en snödriva där intill. Som bonus får ni en (gammal) bild på charkuteributiken (utan snö) där På spåret var och filmade när de var i Bologna (man kan ju undra vem som härmar vem).



Två lektioner i dag: Azionamenti Elettrici och "Tecnologie Sostenibili...". Maskinaren som var på ellektionen i går tyckte tydligen inte att kursen var nåt vidare bra; han var inte där i dag. Den andra kursen verkar vara precis vad jag väntade mig (för en gångs skull). Dagens föreläsning handlade om energianvändning i Europa och Italien, vilka energislag som är vanligast och vilka förnybara energikällor det finns. De senaste siffrorna i statistiken var av någon anledning från 1996, men det framgick ändå att Italien är framstående på naturgas och att Sverige är enastående på biomassa. Vindkraftskapaciteten i Sverige var dock långt under dagens.

Italienarnas syn på Sverige är intressant att ta del av. I lördags fick jag en ganska märklig fråga av en av Vincenzos (från fotbollslaget) vänner. Han undrade om det var sant att det är förbjudet att dricka alkohol utomhus i Sverige och att vi därför arrangerar båtresor för att festa. Hans antagande om sambandet mellan förbud mot drickande på allmän plats och Ålandskryssningar var kanske lite väl förhastat, men jag var ändå tvungen att medge att han hade i princip rätt.

Vi svenskar har väl en del fördomar om italienare också, vissa mer befogade än andra. Hört talas om deras sexistiska TV-program? Kommentarer överflödiga.

Det brukar inte löna sig att dra ut på att ge facit till gissningslekarna, så jag gör det redan nu. Sanningen att säga vet jag inte exakt vad som hände med skylten - därav det öppna alternativ E - men jag har inte sett den utanför restaurangen, så min kvalificerade gissning är att den slängdes i en sopcontainer. Grattis Amanda!

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

Ihhh tackar...vad vinner jag???



Puss

2010-01-27 @ 20:51:03
Postat av: Marcus

Du får... äran. Jag sa väl inget om något pris?

Men lugn bara, du brukar ju få som du vill till slut ;)

Puss 2<3

2010-01-27 @ 21:04:09
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0