Festa della Repubblica

I dag är det Italiens nationaldag, Festa della Repubblica, till minne av enandet under kung Vittorio Emanuele II 1860 och republikens bildande 1946. Många affärer har söndagsstängt och inga lektioner hålls på universitetet. Jag ska läsa på till mina prov har jag tänkt, men det är möjligt att det hinns med en liten utflykt också. Vanessa känner en italiensk kille som var här i går kväll på en liten supé. Han hade planer på att åka till Rimini i dag och erbjöd oss att följa med.

Amanda har fått nycklarna till lägenheten. Det är nästan löjligt lite tid kvar tills vi ska flytta nu, men det är ändå svårt att bärga sig. Om jag hade kunnat hade jag gärna flyttat in och börjat bo där redan i går, men det är ju de där tentorna som ska göras också. Jag har äntligen fått simuleringsprogrammet att fungera. Nu återstår bara att lära sig hur man använder det samt att få ihop ett vettigt arbete. Jag tror inte att mina blommor och fiskar är till särskilt stor hjälp där. Fast det är klart, det kanske vore intressant att simulera vätskeflödet kring en fisk?

I sportens värld har det hänt en del intressanta saker. Israel fick, natten efter fartygsbordningen, storstryk av Chile i en träningslandskamp i fotboll. Man ska förstås inte blanda ihop idrott och politik, men det kändes ändå ganska bra när jag såg det. Gustav Larsson vann den sista etappen i Giro d'Italia. Hela girot vanns dock av en italienare, den tidigare dopingsavstängde Ivan Basso. Robin Söderling tog revansch på Roger Federer i kvartsfinalen i Franska Öppna i går, vilket är helt obegripligt stort. Nu får vi hoppas att han går och vinner finalen också, annars riskerar den här bragden att bli marginaliserad till statistisk kuriosa som bara Björn Hellberg kommer ihåg. Italien byter förbundskapten efter VM. Cesare Prandelli, denna säsong i Fiorentina, kommer att ta över Gli Azzurri. Nytt hopp för petade spelare som Cossu, Rossi, Balotelli och, inte minst, Cassano.

Som det ser ut nu kommer jag inte att ha något jobb i sommar, utom möjligen att dela ut reklam på måndagar. Det kanske behövs å andra sidan för att förbereda sig för hösten. Min hösttermin börjar ett par veckor tidigare än för de andra fyrorna, för jag ska vara handledare i grundkursen i matematik för ettorna (eller nollorna, till att börja med). Efter det följer Linjär algebra med geometri, där jag ska vara mentor en gång i veckan. Det blir till att repetera formler och bevis i sommar.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mandan

Vill med flytta in nu...men vill också gärna ha tapetserat innan :( Och vill att du ska bo där med. Puss

2010-06-02 @ 19:16:08
Postat av: Tina

Vi längtar också till att du ska komma hem till Sverige och stanna kvar

2010-06-03 @ 08:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0