Den rätta raden

Nu är det tenta-p på allvar. Jag har visserligen några lektioner även nästa vecka, men inte många; mattekursen slutade den här veckan och Impianti Meccanici ska jag tenta på måndag, så de lektionerna är ingen mening med att gå på sen. Under tenta-p är livet väldigt inrutat. Man går upp, äter frukost, pluggar, äter lunch, pluggar, tränar, duschar, äter och pluggar lite till. Så snart man är klar med alla andra göromål, vill säga. Och så ska jag ju flytta nästa helg också - en ljuspunkt i tentadunklet. Helst hade jag velat stanna med Amanda då, men det är fler kurser som ska examineras. Till midsommar ska jag vara färdig, efter det ska jag aldrig åka ifrån min älskling igen.

Alla ni (3) tappra som har vågat svara på frågorna i mit nutidsorienteringstest är säkert hejdlöst nyfikna på de rätta svaren. Här kommer de:

1. Bolognas borgmästare Delbono hann bara sitta på sin post i sex månader innan det uppdagades att han tagit med sekreteraren Cinzia på semester till Capri, för stadens pengar.

2. Den napolitanska pizzan blev skyddsmärkt av EU i höstas. För övrigt är det ingen i Italien som äter Ragù alla Bolognese med spaghetti. Tagliatelle ska det vara.

3. Studentlaget Il Terzo Tempo hade - få se nu - EN italienare i laget. Sen gick det som det gick också.

4. Minister Scajani fick foten efter att ha fifflat till sig en lägenhet med utsikt mot Colosseum. Har någon någonsin åkt fast för onykter körning i Italien?

5. Joseph Ratzinger var under en tid med i Hitlerjugend.

6. Sant - Totti blev utvisad och fick tre matchers avstängning, men det gällde bara i cupen.

7. Falskt - det är ju helt uppenbart att Caesar var snusare, cigarettrök är inte särskilt diskret när man krigar.

8. Sant - kanske till och med i underkant. 300 000 euro får tanten varje månad.

9. Falskt - Parma slutade högre upp i tabellen. Nästa säsong får man dessutom spela svettiga derbyn mot Cesena.

10. Sant - de vill även satsa på kärnkraft och skicka ut alla arbetslösa invandrare.

Den rätta raden är således: 1-X-X-X-2-Sant-Falskt-Sant-Falskt-Sant

Det var jämnt skägg mellan mina båda bröder, båda hade 7/10 rätt (mamma: det var tio frågor). Det får helt enkelt bli en utslagsrunda.

11. Förra helgen var det final i Eurovision Song Contest i Oslo, men norrmännen var inte här. Var höll de hus?

1. Napoli
X. Norge
2. Narnia

Sant eller falskt?

12. EU har lagt ett förslag om att förbjuda krucifix i Italienska skolor.

13. Christian Vieri, före detta anfallare i bl.a. Inter och italienska landslaget, är född i Australien.

14. Roberto Benigni ska regissera och spela huvudrollen i den italienska versionen av Män som hatar kvinnor.

Så, se nu till att inte svara exakt lika på de här frågorna. Det måste ju ta slut nån gång. Kom ihåg att det inte är en absolut sanning att en stryktipsrad alltid börjar med X. Det är bara mest sannolikt.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mandan

Wei snart flyttar vi :D Och jag packar för fullt, överväger starkt att överlåta städningen till dig då du inte varit med och kämpat med all packning. Själv ska ska jag ligga i en solstol i trädgården med kall öl och vänta på att du städat klart så du kan fixa middag och massera mina fötter. Fort sugen på att aldrig lämna din älskling mer ;)))



Puss<3 Älskar dig!!!

2010-06-06 @ 19:09:47
Postat av: Tina

Hoppsan jag uppfattade inte att frågetävlingen fortsatte där utan förutsatte att det var sant eller falskt.

2010-06-07 @ 08:50:45
Postat av: Andreas

11: 1, sant, falskt, falskt.

2010-06-07 @ 09:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0