Knepiga ordlekar

Sista kvällen i Bologna före påsklovet. Jag är laddad för en lång och strapatsfylld dag i morgon. 09:15 ska jag infinna mig på prof. Naldis kontor för att presentera mitt lilla hydraulikprojekt. 10:30 är det dags för muntlig tentamen i elektroteknik med prof. Casadei. Framåt eftermiddagen ska jag sedan åka tåg i tre timmar för att komma till Milano, för att därifrån ta bussen till Orio al Serio utanför Bergamo. Flygresan tar drygt två timmar, därefter blir det flygbuss direkt till Linköping mitt i natten och till sist en liten promenad (eller en taxi) hem till Amanda. Det blir motsvarande en hel arbetsdag i restid. Pust! Jag har åtminstone inte hört talas om någons strejk den här gången, men det vet man aldrig. Det kan komma när man minst anar det.

Jag såg en affisch på stan där det stod CORSE IN TRUCCO PROFESSIONALE, vilket inte hade varit speciellt anmärkningsvärt om det inte var för att ett av orden har flera olika betydelser, samt att det här är Italien. Trucco kan nämligen både betyda smink (som det troligen avsåg i detta fall) och trix/knep (matteprofessorn brukar använda ordet i den betydelsen om diverse matematiska metoder). Kurser i professionella trix och knep? Med Berlusconi som föreläsare?

Apropå matteprofessorn och ord med flera betydelser så är även matematiken i Italien smått obskyr. Titta bara på följande exempel från ordlistan (avkortade för bättre läsbarhet):

seno [-e-] m 1 sinus 2 kvinnobröst, barm; moderliv; sköte

tangente [-ε-] f 1 tangent 2 andel i betalning e.d.; pengar under bordet, svarta pengar

Nå? Är det bara jag som tror att Berlusconi har varit på toppen lite för länge i det här landet?

I morgon (+ 3½ timmar) är jag hos Amanda. 2<3

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mannndy

Wei så glad att du kommer redan i morgon =)))

Puss <3

2010-03-29 @ 22:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0