29:e maj!

De senaste åren har det på något vis alltid inträffat något (mer eller mindre) minnesvärt för mig just den 29:e maj. Förra året skrev jag tenta i Terra, 2007 var jag på slutövning i Skåne, härjade runt i skogen, genomförde eldöverfall och vaktade en krigsfånge. Toppen kom förstås 2008 när United slog Chelsea i Champions League-finalen på straffar och det var så spännande att jag stängde av TV:n ögonblicket efter att John Terry halkade, just innan jag hann inse att han missat mål. I år då? Tja, jag har pluggat. Den där Eurovisionfinalen är väl inte mycket att hänga i julgranen, det verkar inte ens som att de visar den i Italien. Det finns tydligare viktigare program än så, som t.ex. Navy CIS, "Jag ger dig en sång", Bones, Ciao Darwin och "Vad blir det för väder?". Kan bero på att Italien inte är med i tävlingen. De har ju sin San Remo-festival.

Alla är säkert måttligt nyfikna på att få veta poängen i mina konstiga vitsar, så jag gör ett försök att förklara dem. Jag börjar med den svåraste:

exp(x) (eller "e upphöjt till x") är en matematisk funktion vars derivata är exp(x), d.v.s. när den deriveras är den fortfarande likadan. Den påverkas med andra ord inte av derivering, så länge det är derivering med avseende på x. ∂/∂y är en deriveringsoperator som deriverar med avseende på y. exp(x) är inte en funktion av y, så y-derivatan av den funktionen är noll. exp(x) flydde alltså från ∂/∂y för att inte bli tillintetgjord. Glasklart?

V barnen φck η γl φsk        
\ μ
Hon åt πρg (som var ν)

Alla barnen fick äta gammal fisk
Utom Lilla My
Hon åt pirog (som var ny)

Här har jag alltså använt de grekiska bokstäverna φ (fi), η (äta), γ (gamma), μ (my), π (pi), ρ (rå) och ν (ny), samt de matematiska symbolerna V (alla, varje) och \ (utom). Tänk så kul man kan ha med matematik!

Just det, djuret får vi inte glömma. Det var förstås en grafisk. Här är en nyare version, ritad i matrisprogrammet:


"Take a walk on the wild side!"

A presto

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: Tina

Nej det var inte glasklart. Men den sista var jag i alla fall inne på rätt spår.

2010-05-31 @ 08:34:53
Postat av: Andreas

Ja du, fel läsekrets skulle jag tro...

2010-05-31 @ 08:51:52
Postat av: Marcus

Jag hade hoppats att någon av mina teknologvänner skulle kunna lösa det, men jag tänkte ju inte på att de har tentaperiod nu...

2010-05-31 @ 20:48:08
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0