Lite lomhörd

Det var drag på Piazza Maggiore i går kväll, kan jag tala om. Inte bara för att ge er en lärorik länk, utan för att det är sant. Jag och Olivier (jag lyckades lura med mig honom) anlände ungefär en timme efter start. Tydligen hade de saknat oss, för de spelade Since you've been gone när vi kom, följt av Love gun (KISS). Därefter följde en lite segare period med en bluesgitarrist och en dam i guldglittrande basker och med gitarren mitt på magen som spelade långsamma solon med ett datoranimerat bildspel på skärmen bakom sig, innan de lite hårdare (och äldre) killarna intog scenen igen. Doug Aldrich från Whitesnake, George Lynch (Dokken, Lynch Mob) och den lilla mannen med den stora rösten: Glenn Hughes (Deep Purple, Black Sabbath). Sist ut var kvällens största affischnamn: svenske Yngwie Malmsteen. Hans uppträdande var nästan mer ett cirkusnummer än en konsert. Han spelade med en hand (den vänstra!), slängde gitarren runt sig och upp i luften, kastade plektrum till publiken var 20:e sekund, trippade på tå, poserade, grimaserade och slet av strängarna på en gitarr. Att han dessutom var klädd som om han fortfarande levde på 80-talet (eller, som Olivier sa, som en zigenare) gjorde inte synen av honom mindre roande. Samtidigt spelade han snabbast och svårast solon av alla, så det var inte alls omotiverat att låta honom avsluta. Som värdig final på det hela samlades hela gänget på scenen och lirade Smoke on the water - den tredje låten jag kände igen på hela kvällen. Jag kom på mig själv med att ha pinsamt dålig koll på de här artisterna och deras musik.



En lite tråkig aspekt på konserten var regnet. Eller, rättare sagt, italienarnas låga toleransnivå för vatten i håret. Så gott som alla på hela torget hade paraply med sig, så det gick inte att se scenen förrän regnet avtog och paraplyerna fälldes ihop. Nu har regnet upphört och det verkar till och med kunna bli lite solglimtar den kommande veckan. I morgon hoppas jag extra mycket på det, fast mer bildligt än bokstavligt talat. Då ska nämligen SAAB ge besked till alla som har sökt sommarjobb hos dem. Jag är försiktigt pessimistisk, men hoppet lever om att jag ska kunna dra in lite pengar till hushållet i sommar, på ett eller annat sätt.

Apropå drag kan jag varmt rekommendera NASA:s hemsida och gratisprogram för alla som vill lära sig mer om strömning och aerodynamik (t.ex. de som läser TMMV25). Det är bra grejer.

A presto

Marco Maccherone




Kommentarer
Postat av: Tina

Du kan ju alltid ta ett städjobb!:)

2010-05-17 @ 09:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0