En liten stund av ensamhet

Det kanske verkar som att jag inte pluggar särskilt mycket här. Visst, jag har mindre undervisningstimmar nu än en vanlig termin i Sverige, men två av mina tre studieperioder ligger ju faktiskt på våren och sommaren. Dessutom är jag fortfarande oftare i skolan än en filfakare. Mina turkiska rumskamrater till exempel. Det enda de gör om dagarna är att sitta på sina rum vid sina datorer (när de inte sover alltså, d.v.s. 15-05), samt att laga turkisk tomatsås med färdig tomatsås på flaska som bas. Idag var de ändå uppe ganska tidigt och syntes inte till under ett par timmar mitt på dagen, så de kan faktiskt ha haft en lektion. Jag njöt av ensamheten den lilla stund jag fick, spelade gitarr och lagade mat. Det blev ugnsstekt kanin med potatis, morötter, lök och kantarellsås, ganska lyckat. Kaninen var lite svårfångad*, men kantarellerna köpte jag på marknaden här intill. Det känns som att jag börjar bli stamkund på ett av charkuterierna där. Den ena av gubbarna kände tydligt igen mig i alla fall, vi hälsade t.o.m. på gatan utanför när jag kom hem från skolan idag. Jag tror jag la grunden till det när Amanda var här och vi handlade där två gånger samma dag.

Jag gjorde ett utkast till en uppdatering om städsituationen i lägenheten, men det börjar bli lite tjatigt, så jag strök det. Lite kort kan jag väl ändå säga att jag gick och slängde en påse glasflaskor (mest tomatsås) idag i glascontainern, samt att toaletten ser ut som skit.

Ikväll fanns det en plan på att gå ut och se en Champions League-match på nån bar, men det blir nog inte så. Min syditalienske lagkamrat som hade föreslagit idén ringde och sa att han inte skulle hinna, samt att det var lite kallt att gå på stan. De visar åtminstone Inters match på Rai Uno, så jag kan se den om jag har lust. De går som tåget (eller som tåg borde gå) i ligan, men det kanske kan bli lite mer spännande när de ska åka till Kiev och frysa. Stora, starka Barcelona fick trots allt bara 0-0 i sin tidiga bortamatch i Ryssland mot ett grisfotbollslag. Apropå stora och starka kan jag passa på att sända ett stort grattis till Linköpings FC som, precis som jag förvarnade om, tog hem SM-guldet i helgen. Grattis!

Jaha, det blev ju några rader ändå, fastän jag inte hade så mycket att berätta.

A presto

Marco Maccherone


*Om man inte är lika snabb som jag kan man ibland ha turen att hitta en halv kanin med kort datum till halva priset på Plentymarket, eller liknande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0