Rätt ska vara rätt

Några observationer om italienska studenter:

De är odisciplinerade i klassrummet. Under båda föreläsningarna i dag avbröt sig respektive professor för att tala om vikten av att lyssna på vad som sägs för att klara tentan. Det var bra att de gjorde det, för det var väldigt tjattrigt och jag hade svårt att höra vad professorerna pratade om.

Att hålla pennan normalt är onormalt här. De flesta håller ungefär som jag eller ännu konstigare. Min hypotes är att det beror på de smala, ofta lutande skolbänkarna. Man får inte plats att lägga ett anteckningsblock på dem och ännu mindre får man stöd för armen. Dessutom skriver alla i skrivstil eller med enbart versaler.

Två lektioner i dag, som sagt, där emellan var jag hemma och läste lite elektroteknik och hydraulik. Jag upptäckte ett grovt fel i föreläsningsmaterialet till hydraulikkursen. Läraren hade ställt upp ett räkneexempel för att demonstrera användningen av en nyss härledd formel. Själva uträkningen hade han dock hoppat över, han visade upp givna data och skrev ut svaret. När jag provade att räkna med formeln fick jag ett svar som var helt åt helskotta fel. Enhetsanalysen visade att det saknades en meter i täljaren på ena sidan och efter en närmare titt på formeln såg jag att det var den som var galen. Han hade deriverat bort sig totalt, tappat två faktorer och gett fel namn åt en vinkel. Ofattbart klantigt.

På fredag kommer päronen och Mössa hit, om ovädret har lagt sig. Här nere är isen på väg att smälta bort, men hemma har det visst varit snöstorm. Jag hade väldig tur med vädret när jag åkte hem före jul; dagen efter att jag åkte kom en så kallad snöchock och tog norra Italien med storm. Alla tåg var inställda och motorvägarna var oframkomliga. Det hade varit minst sagt tråkigt att gå miste om flera dagar med Amanda och att fira jul med hennes föräldrar.

Det var nånting mer jag tänkte på... Just det, norrmännen har flyttat in. De kom i måndags och har än så länge inte varit till några som helst besvär. De är gift par i 25-30-årsåldern, han pluggar latin och hon hänger bara med. Förutom när han säger "Mm!" på ett sätt som om han försöker låta intresserad pratar han en väldigt svårbegriplig Bergen-dialekt. Jag är inte ens säker på vad han heter.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mannndy

Usch norska...det fattar jag nada av. Kunde dom inte vara danska, då kanske vi hade varit släkt :P



Längtar tills jag kommer <3

2010-02-03 @ 21:42:19
Postat av: Marcus

Vanlig norska är inte så svårt, men den här killen är hopplös att förstå :P

2010-02-03 @ 22:39:26
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0