Lila är höstens vårfärg

Eftersom jag förstår hur mycket alla har saknat mina italienska inside-modetips känner jag mig tvungen att modeblogga lite igen. Men först...

Jakten på ett uppehållstillstånd går vidare. Idag gick jag för att få mitt försäkringsintyg översatt från engelska till italienska - de var ju lite kinkiga med det på kommunkontoret. Adressen jag hade fått ledde mig till Palazzo di Giustizia. Jag fick passera en metalldetektor och fråga efter vägen, men när jag väl kom till receptionen visade det sig att både adressen och telefonnumret var helt fel. Damen bakom disken ringde numret och kom fram till att det jag sökte låg på andra sidan centrum och stängde för en halvtimme sen, vilket gör att jag inte kan få det här gjort förrän om en vecka, eftersom jag har lektioner varje förmiddag utom måndag. Det är verkligen helt otroligt vad dålig koll myndigheterna har i den här staden och hur svårt det är att få något gjort hos dem. På banken i Nyköping var det däremot oförskämt lätt att få ett intyg påskrivet om min ekonomiska status, trots att det var på italienska och knappt begripligt för banktjänstekvinnan som skrev på.

I natt flyttar turkarna ut och åker hem. Det är nästan så att jag borde fira, men jag behöver nog gå och sova tidigt för en gångs skull, så att jag orkar gå på lektion i morgon bitti. De senaste kvällarna har blivit alldeles för långa. I förrgår var jag ute med en kille från fotbollslaget och hans vänner och igår hade Alper pokerturnering i köket. Det ska verkligen bli skönt att bli av med dem så att man får lite lugn och ro. Åtminstone i några dagar, tills de kommer nya hyresgäster. Risken är dock väldigt liten att de nya är besvärligare än de gamla.

Nu var det så äntligen dags för modebloggen! Det är säkert fem år sen som min kompis Tommy myntade uttrycket "Lila är höstens vårfärg", men det är en klassiker som håller än. Amanda har sagt att jag passar bra i lila, så jag tror på det och har köpt mig ett par skjortor i den färgen. Den mörkare, svart-lila-randiga, köpte jag i Venedig för att ha något fint på mig när vi förlovade oss. Den andra köpte jag idag, tillsammans med ett par skor. Skorna är däremot blåa (fast inte lika ljusa som de ser ut på bilden) och handgjorda av läder i Spanien. Alltsammans är är köpt på rea och inget är av något speciellt snobbigt märke, så förundras inte över hur jag kan ha råd med det.



Apropå kläder kan jag även tillägga att Turtles-tröjan jag köpte var ett bättre val än vad jag först anade. Jag visste att de sjunger "Donatello does machines" i temalåten, men inte nog med det. Så här står det på engelska Wikipedia om karaktären Donatello: "Donatello — The brilliant scientist, inventor, engineer, and technological genius, Donatello wears a purple mask and wields the bō staff. "Don" is perhaps the least violent Turtle, preferring to use his intellect to solve conflicts." Jag känner att jag kan identifiera mig ganska bra med det.

A presto

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

Min fina lila ingenjör fästman <3

2010-01-25 @ 18:17:21
Postat av: Tina

Ja det såg ju snyggt ut. Hoppas det är lite rea när jag kommer också. Och den där Donatellotröjan passa ju jättebra till dej!

2010-01-25 @ 22:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0