I samlarens spår

Man behöver inte vara något snille för att inse att mitt onsdagsschema är ganska rörigt.

9-11 Complementi analisi matematica, aula 12*
9-12 Turbomacchine, aula 16*
11-14 Strumentazione e regolazione industriale, aula 75**
14-17 Impianti meccanici, aula 13/61*

*Viale Risorgimento
**Via Saragozza

Som sagt. Trots den synbara orimligheten i att ha elva timmars lektion under åtta timmar på två olika platser lyckas jag lösa det ganska bra. Det är tio minuters gångväg mellan Viale Risorgimento och Via Saragozza, så om man väljer att gå på analyslektionen 9-11 (en lektion måste ju bort, hur man än vrider och vänder på det) hinner man ta sig till aula 75 inom den akademiska kvarten. Professor Saccani brukar alltid köra två timmar i sträck utan rast för att sen sluta, så det blir en timmes osynlig lunchrast före sista lektionen. Den lektionen är, som synes, förlagd på två platser: två timmar i aula 13 och en timme i aula 61 (p.g.a. lokalbrist). Det är inte helt idealiskt att missa tre timmar Turbomacchine, men analyslektionen ska förmodligen flyttas till tisdag kväll (17-19), så nästa vecka bör jag åtminstone hinna vara med de två första timmarna.

en blogg som är betydligt mer välbesökt (bl.a. av undertecknad) än min skrevs för en vecka sedan om fenomenet Panini. Inte mackorna alltså, utan de som gör samlarbilder till alla stora fotbollsmästerskap (landslag + italienska ligan). Av de många nostalgistinna kommentarena på inlägget att döma är det här med samlarbilder något som verkligen berör och etsar sig fast i minnet. Jag hade själv ett album med några klistermärken i vid VM -98, men jag uppnådde aldrig den hysteriska besatthet av att fylla varje ruta som många andra tycks ha drabbats av (och tur var väl det). Å andra sidan var jag ganska nere i hockeybildträsket ett tag - de bilderna var ju mycket lättare att byta också (inget klister). Jag har en ganska stor samling bilder på det klassiska laget Quebec Nordiques (Foppa har alltid varit en favorit), framförallt på målvakterna Stephane Fiset och Jocelyn Thibault.


Paninis bildbytarmässa i Bologna.

I Italien, Paninis hemland, verkar intresset för sådant här vara ännu större än i Sverige. Bologna FC gav i höstas ut en egen samlarbildserie, med anledning av klubbens hundraårsjubileum, som portionerades ut till alla som gick på den officiella jubileumsmatchen mot Genoa. Matchen förlorades med 1-3 och mina bilder föreställde antingen jättegamla spelare som man aldrig hört talas om (t.ex. Gino Pivotelli) eller aktuella spelare som är ganska dåliga (Giacomo Tedesco). Inträdet var dock generöst jubilieumshalverat till 10 €, och då ingick även en jubileumsflagga. En annan gång när jag var på match fick jag en hel bunt med bilder. De utgjorde någon sorts reklamkampanj för Dacia och föreställer påhittade spelare i påhittade lag, samma bilder i varje paket. Min personliga favorit är målvakten.


Bolognas bilder och Dacias.

När det börjar dra ihop sig till VM nöjer sig de fotbollstokiga italienarna inte med Panini. Nu försöker även Danone att slå mynt av intresset. Carlo Conti, känd programledare från TV, visar i en reklamfilm hur roligt man kan ha med yoghurttillverkarens kylskåpsmagneter med de italienska landslagsspelarna. Lite överdrivet kanske, dessutom måste man dricka väldigt mycket yoghurt för att få ihop hela laget: en magnet per sexpack.


Yoghurt-Chiellini.

De preliminära VM-trupperna togs ut nyligen. Inga stora överraskningar i Italien (ingen Cassano, ingen Totti, ingen Toni, ingen Balotelli), men lite anmärkningsvärt ändå att Panini lyckats få med samtliga (som förvisso bara är nominerade än så länge) Azzurri i årets kollektion. Ja, enligt tidningen City alltså - jag samlar ju inte på såna bilder.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Tina

Gör du verkligen inte det? Har du inte ett litet album under sängen?

2010-05-13 @ 09:07:50
Postat av: Amanda

Han har allt lite bilder som han säger säg ha "fått" när han gått på match ;P

2010-05-13 @ 17:14:50
Postat av: Marcus

Men det är ju bara de som ni ser på bilderna här, det kan man väl inte kalla "samling". Den enda jag har betalat för är kylskåpsmagneten.

2010-05-13 @ 17:54:19
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0