1 down and 2 to go

Det har snöat i Bologna! Det är inte kaotiskt mycket och det är för varmt för att det ska vilja ligga kvar, men det var fint och stämningsfullt så länge det varade. Bologneserna kurade ihop sig under sina paraplyer när jag gick till skolan i morse.



Klockan 09:00 var det samling för tentamen utanför professor Naldis kontor. Professorn kom ut och ropade upp alla namn på sin lista, varpå han tog med sig två studenter in och lämnade resten av oss att sitta i korridoren och våndas och frysa (det råder praktiskt taget termisk jämvikt mellan skolans korridorer och utomhusmiljön). Klockan 11:10 hade fyra personer hunnit genomgå den muntliga examen och professorn kungjorde att han inte skulle hinna med alla 18 som stod på listan under dagen. Några fick därför göra provet i morgon, medan jag och några till fick komma tillbaka kl 15.

Jag var näst sist på listan och fick komma in framåt sjusnåret. Det hade hunnit bli många sista-minuten-genombläddringar under tiden, men det fanns fortfarande detaljer som inte riktigt ville sätta sig i minnet. Naturligtvis handlade första delen av provet om en sådan detalj: kompressorkurvan. Jag skulle rita en kompressor och tillhörande tryck-volym-diagram, samt förklara hur allt hängde ihop. Efter en ganska lyckad teckning fick jag ett smärre hjärnstillestånd, men kunde med lite vägledning komma fram till de korrekta sambanden. Den andra uppgiften var att med figurer och formler redogöra för hur en de Laval-turbin arbetar, vilket jag var betydligt mer påläst om (en svensk uppfinning, ju). Summa summarum fick jag ihop 25 poäng av 30 möjliga (fråga mig inte hur de har hittat på det systemet), så jag är, så att säga, helnöjd. Nu är det bara två tentor kvar innan jag har jullov!

Jag firade Lucia i efterskott med att äta risotto milanese med salsiccia. Vad det har med Lucia att göra? Det är ju saffransris!

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

Firade inte lucia alls :( inget sådant...eller vänta jag åt nog några peppisar på kvällen för dom är ju slut nu så ;) Bara 5 små yttepytte dagar kvar <3

2009-12-14 @ 21:29:39
Postat av: Marcus

Mm, pepparkakor ska bli gott också =)

2<3

2009-12-14 @ 21:38:46
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0