En ovanligt dum idé

Eftersom jag har så få läsare på min blogg riskerar jag knappast någonting genom att säga vad jag tycker om högerextremism. Jag har milt sagt väldigt lite till övers för sådana fasoner. Det är naturligtvis inte något jag skriver bara för att jag har en blogg att skriva det på, det är apropå veckans nyhet i Europa: Schweiz har förbjudit byggande av nya minareter. Jag är kanske lite sent ute, till och med min egen favoritblogg (förutom Amandas) Bank o Niva har hunnit beröra ämnet - med en lätt vinkling mot fotboll, så klart. Jag känner ändå att jag har något att bidra med. För ungefär en månad sen var jag på restaurang med några erasmusstudenter från Tyskland, Österrike och Schweiz. En av schweizarna berättade lite om vad som var på gång och om bakgrunden till det tokiga förslaget. Han råkade bo i närheten av den kanton där förslaget uppstod, Jura, så han hade rätt bra koll på det. Schweiz har 7 590 000 invånare och fyra minareter, varav noll i huvudstaden Bern och noll i kantonen Jura. De är rädda för att minareterna ska "förstöra deras kultur". Valaffischerna talar sitt tydliga språk. Den där lömska blicken kan ju skrämma slag på vem som helst. På det hela taget är beslutet mer förargande än förvånande. Schweizarna har alltid varit speciella, det här är bara deras sätt att påminna om att de inte vill ha något med resten av världen att göra. Synd att deras land ska vara så förbannat vackert, annars kunde vi ha byggt en mur runt dem så vi hade sluppit varann.

Fotbollsträning idag... nej, det var det ju inte! Det regnade igår. Så var det med den saken. Vi hade inte ens löpträning. Ett alternativ kunde ju annars ha varit de fina längdskidspåren vid fotbollsstadion. Titta bara:



Gunde hade gråtit vi åsynen av de banorna.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

Hmm...fattar nada av inlägget men det är säkert bra ;P



Pusss

2009-12-02 @ 15:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0