Tvätt och hieroglyfer

Inget på schemat idag, så jag passade på att tvätta. Det märks att de två killarna från Turkiet inte har bott själva särskilt länge. Det är inte bara det att de tror att deras mammor ska plocka upp och städa efter dem, de kan inte tvätta heller. För andra gången av två möjliga var jag tvungen att ösa över tvättmedel från sköljmedelsluckan innan jag kunde sätta igång maskinen. De tvättade häromdagen, så den ena torkställningen var upptagen - och full, trots att mängden tvätt uppgick till knappt hälften av vad jag får plats med. Detta till följd av att de snarare lägger plaggen över ställningen än hänger dem. Hopplösa är vad de är.

Under tiden tvättmaskinen jobbade hade jag tänkt gå på museum med Erasmusorganisationen ESEG. Jag fick ett mail igår om helgens aktiviteter och såg att de skulle gå en guidad tur på zoologiska museet idag. Tio minuter efter utsatt tid var det dock fortfarande ingen som hade kommit till samlingsplatsen, så jag skippade det och gick ensam på arkeologimuseet i stället. Det var minsann inte bortkastad tid. De hade en hel källarvåning full av föremål från det gamla Egypten, från de äldsta dynastierna till kristendomens inträde. Lite bilder på detta givetvis: en man som fiskar (nilfisk?), en sarkofag och lite mer hieroglyfer.

Fiskar nilfisk. Snarkofag.

Förutom det hade de förstås mycket från den italienska historien: gipsavgjutningar av kända skulpturer, benrester, pilspetsar, verktyg, smycken och ett rum fullt av etruskiska krukor som någon stackare suttit och pusslat ihop av skärvor. Lite stenar och benbitar från övriga Europa (bl.a. Sverige och Danmark) i ett annat rum, men framför allt en väldigt skojig fontän på innergården. Eller vad säger ni?

Svenska stenåldersverktyg/-vapen. Oj så skoj!

Nu när Amanda har åkt är det slut på lyxet med varm mat två gånger om dagen. Kalla rester från igår till lunch. Till kvällen tänkte jag i alla fall göra raggmunk och prova om lingonsylten håller måttet.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: mannndy

Usch, nej fy fan...trodde jag kände dig men här går du och äter raggmunk. FY fasen, okej jag visste väl det men trodde ändå du slutat med det nu när du träffat mig men nej du fortsätter med sådana dumheter.



Btw museumet såg roligt ut, kanske skulle gått ;)



Puss (trots raggmunken)

2009-10-16 @ 20:44:27
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Marcus

Hihi, passar på när du är borta älskling ;)

Lingonsylten dög kan jag meddela.

Allt var tyvärr inte lika kul som statyn på gården, men intressant var det =)

Raggmunkspuss 2<3

2009-10-16 @ 22:01:07
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den där Rasmusorganistionen måste du ta och kolla upp. Tror du att man kan få royalty för namnet?

2009-10-20 @ 22:04:54
Postat av: Marcus

Kanske om man var en holländsk filosof på 1500-talet, troligen inte om man är anonym.

2009-10-21 @ 19:43:42
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0