Slut på tävlingen!

Nu har snart hela söndagen gått utan att någon mer har skickat in sitt svar på fredagens quiz, ändå har ni haft en hel timme extra på er att göra det. Det känns som att det är dags att publicera facit. Med de rätta och de felaktiga svaren markerade blir texten så här:



Som jag sa igår begav jag mig alltså till (Florens/San Marino/Maranello/Flen) idag. Nattens sömnsvårigheter till trots tog jag mig upp kl. 8:40, åt en snabb frukost och hastade iväg till tågstationen, med viss hjälp av en (strejkbrytande?) buss. Jag hann med lite marginal köpa biljett i automaten och kliva på tåget till (Rimini/Prato/Modena/Gnesta). Jag vilade lite under resan, men läste även några sidor i (Fantomen/Corriere della Sera/min Montalbano-bok/Musse Pigg). Väl framme köpte jag en ny biljett och fortsatte med (buss/färja/ett annat tåg/cykel) mot min slutdestination. Det var kanske inte den bästa dagen att åka till (Florens/San Marino/Maranello/Flen), för det var väldigt (varmt/snöigt/dimmigt/smutsigt), men å andra sidan var det inte så mycket (turister/mygg/tjuvar/hundbajs). Ett givet tidsfördriv var förstås (Vetenskapshistoriska muséet/Ferrarimuséet/Tortyrmuséet/Majonnäsmuséet) och dess stora samling av gamla (bilar/tortyrredskap/vetenskapliga instrument/räkmackor), inte minst sådana med anknytning till (Spanska inkvisitionen/Galileo Galilei/F1-serien/Café Sundsvall).

Staden var ganska (liten/fin/stor/tråkig) med många små butiker. De flesta sålde (klockor/kepsar/skor/fiskleverolja) eller (ost/paraplyer/vapen/knark), men där fanns även (en verkstad/en bordell/ett systembolag/en katt). Jag köpte dock inte så mycket mer än en chokladkaka, men den var inte så fantastiskt god - inte alls som (Marabou/Fazer/Lindt/Eldorado). Eftersom jag var trött åkte jag hem redan (framåt eftermiddagen/kl. 17/efter en kvart/igår). (Bussen/Färjan/Tåget/Cykeln) kom dock fram lite sent p.g.a. (höga vågor/tågrån/trafikstockning/punktering), så jag fick ta ett senare tåg än jag tänkt mig. Hem kom jag i alla fall, som ni förstår. Trött, men inte helt missnöjd med dagen. Jag fick ju trots allt se (San Marino/Maranello/Florens/Flen) för (första/andra/elfte/sista) gången.

Den som först listar ut rätt alternativ på hela händelseförloppet vinner (en ny Volvo V70/kedjelösa cyklar/kaffe för ett helt år/ett vykort).

A presto

(Marcus/Marco Maccherone/Mr Walker/Bo Ko)



Verkligen synd att ingen prickade in alla rätta svar i tid (nu är det naturligtvis för sent). Vad ska jag göra med allt kaffe, jag som inte ens dricker kaffe? Jag kanske kan vara lite diplomatisk och bjuda de tre tävlande på varsin kopp när de kommer ner hit.

Ganska svår tävling var det uppenbarligen, kanske inte helt lätt att ana att de säljer så mycket soft air guns och pilbågar i San Marino, eller att de har ett systembolag (när alla andra butiker skyltar med tax free), men ingen katt. Lite bilder kan jag ju visa också, nu när tävlingen är (o)avgjord. Det blev tyvärr inte så många bilder och inga vidare bra heller, det var som sagt väldigt dimmigt och regnade snett, plus att det blåste en aning för kraftigt för att paraplyet skulle hålla formen. På tortymuseumet fick man inte fotografera, däremot tog jag ett par kort på Museo di Stato: en målning av självaste San Marino samt skärvorna av krukan som hans mor använde när hon klippte honom.

San Marino med hela staden i sina händer. Mamma Marinos frisörpotta. Systembolaget. Till och med en liten svensk flagga över dörren.



Nog om det. Idag hade jag eventuellt göra en kortare resa inom Emilia-Romagna, kanske till Imola eller Modena, men eftersom mina rumskamrater åkte iväg någonstans i morse passade jag på att få lite egen tid här hemma. För första gången sen jag flyttade hit har jag använt gasugnen. Den var inte så svår och farlig som man kunde tro och den fick upp värmen rätt fort. Jag gjorde paj med grönsaker och fyra sorters ost. De har så många olika att välja på så det var lika bra att ta lite av varje, för säkerhets skull.

Några muséer blev det också - det finns en del att beta av i Bologna. Idag var jag på Europeiska studentmuséet, Geologiska muséet och Palazzo Poggi, där de hade utställningar om vetenskap, anatomi, fossil, fortifikationsarkitektur och historiska krigsfartyg. Bland annat. Det som drog mig till Geologiska muséet var inte så mycket deras 8000 stenar som det faktum att de hade en dinosaurieutställning, toppat med ett helt skelett av en Diplodocus. Lite mer oanat var att det även fanns ett exempel på förhistorisk porr.

Overallernas föregångare? Maskin för att skapa statisk elektricitet (1700-talet). Dinosaurieporr.

Diplodocus.


A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: mannndy

Hehehe bara lite över en månad i Italien och du ser redan ut som en sliskig sådan ;) Men en snygg sliskig sådan...



Älska <3

2009-10-25 @ 20:51:16
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Marcus

Visst passar jag som sliskig italienare? ;)

2<3

2009-10-25 @ 21:14:09
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Marcus

Apropå förhistorisk porr och den tillhörande länken kan jag tillägga att ett av redskapen på tortyrmuséet var en träpyramid, som användes (och används i Sydamerika än idag, enligt skylten) för att tillfoga smärta i... en känslig kroppsöppning.

2009-10-25 @ 21:19:10
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: mannndy

hahaha älskling du är lite snuskig du, gränsen till äcklig ;P



Weii det är nu bara 18 dagar kvar...tills jag ska gå till tandläkaren. Nej skojja, 18 dagar tills DU kommer...



Kyss

2009-10-26 @ 15:33:17
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Marcus

Nähä, jag försökte ju berätta det på ett mindre äckligt sätt. De som har hittat på den där och de som använder den är ju däremot sjuka människor.



Längtar massor =)

Puss 2<3

2009-10-26 @ 21:56:30
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0