Fussball

Det blev en liten lucka i bloggföljden igår, så jag börjar med att täppa igen den. Jag var på fotboll igår kväll, Bologna-Siena. Jag gick med en kurskompis från Österrike som är i samma majonnäsgrupp som jag och hans tio vänner från Tyskland, Portugal och Frankrike. Det var mest tyskar, så jag fick plocka fram min gamla tyskavokabulär igen. Samtidigt var det ofta italienska som gällde, eller engelska om man inte kunde förklara på italienska, plus att en av tyskarna överraskade mig med att prata felfri svenska med mig. Senare under kvällen, när vi satt på en bar och tyskarna hade fått i sig ett par öl, fick jag dessutom höra prov på Kölndialekt och tysk skolfranska. Mycket intressant. Matchen slutade 2-1 till Bologna (trots att Siena fick tre gånger så många frisparkar och trots att Bologna spelade som mitt amatörlag i första halvlek) som därmed klättrade ett litet steg i tabellen, från tredje sist till fjärde sist. Svensken Albin Ekdal i Siena var måttligt imponerande och blev utbytt i den andra halvleken vid ställningen 2-0. Siena ligger för övrigt sist.

Idag har jag bara haft två timmars lektion i kompositmaterial, precis som vanligt på torsdagar. Den lektionen kommer dock antagligen att försvinna i fortsättningen. Det har varit tal om att flytta på den för att den krockar med en annan kurs som många läser, men efter stora svårigheter att hitta en lämplig tid verkar det som att vi i stället förlänger måndagslektionen lite grann. Jag hoppas att det blir så, det är åtminstone bättre än att flytta lektionen till fredag eftermiddag och sabba min långhelg. I morgon kan jag förmodligen inte åka bort någonstans. På förmiddagen ska vi jobba med ett projekt i majonnäskursen, plus att jag måste göra en utförlig skiss på tubvikningsmaskinen i samma kurs till på måndag. Hittills har det varit otroligt slappt när man väl kommit hem från de mördande långa föreläsningarna, inga räkneuppgifter eller nånting. Nu gäller det att komma in i pluggdisciplinen igen.

29:e oktober idag och 20 grader mitt på dagen i Bologna. Jag har gått med kortbyxor och kortärmat, medan italienarna tycks klä sig mer efter datum än efter väderlek.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: mannndy

Kul att du har ngn att gå på fotboll med, synd bara att du inte kan gå på hockey med mig, är rejält sugen =)



Puss<3

2009-10-29 @ 17:38:01
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Mamma

är det inte risk att du blir efter i kursen jämfört med dina kurskamrater i Sverige. Det verkar ju vara en ganska slapp studietakt efter vad du beskriver.

2009-10-30 @ 10:53:27
Postat av: Marcus

Vi har ganska långa lektioner/föreläsningar, så jag hinner nog lära mig ungefär lika mycket som jag hade gjort i Sverige. Däremot känns det lite märkligt att inte ha några räkneuppgifter efter två års intensivt räknande.

2009-10-30 @ 12:46:05
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0