Språklektion och kulturutbyte

De andra i lägenheten har frågat mig många gånger om jag inte kan laga en svensk middag någon gång. Det har jag velat göra väldigt länge också, men det är inte lätt att hitta ingredienserna här. Lingonsylt? Nej. Såsredning? Nej. Potatis? Ja. Fläsk? Ja, men det äter inte gossarna från Turkiet.

Idag inhandlade jag potatis, lök, nötkött, kycklingkorv och ägg. Vad blir det? Jo, pytt i panna! Jag har aldrig gjort det förut och det var mycket omständligare än man kan tro. Hemma köper man den oftast färdig, men här var jag tvungen att göra allt från grunden. Det gick halvbra. Potatisen blev lite överkokt och mosig, men framförallt var smöret inget vidare att steka i, vilket resulterade i en bränd hinna i botten på pannan som förhindrade värmeöverföringen från pannan till maten. De andra tyckte ändå att det var "very delicious" med "pitti-panna", så det var inte helt misslyckat.

Idag är det inte mer än 3 dagar tills Amanda åter är i min famn. De kanske blir lite tjatigt för många, men jag måste ändå säga att det kommer vara helt underbart att få ha henne här hos mig. Första gången för henne i Italien, så det är tur att hon har mig som guidar och tolkar. Om man inte har en egen reseledare när man kommer hit kan det vara bra att ha lärt sig några enkla fraser i förväg:

God dag! En kaffe med mjölk, tack.
Buongiorno! Vorrei un caffè latte, per favore.

Tjena snygging! Och bilen går bra?
Ciao bello! Il Fiat va bene?

Vi kommer från Mjölby.
Siamo da Farinapaese.

Finns det svenskt kaffe på hotellet?
C'è caffè svedese nell'albergo?

Ta fast tjuven!
Al ladro!

Mamma Mia, hundar börjar tala mat!
Mamma Mia, cani cominciano parlare cibo!

Pappa, jag vill ha en italienare!
Papà, voglio un italiano!

Nu förstod jag inte riktigt. Talar Ni engelska?
Non ho capito merda. Parla inglese?

Lycka till!

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: mannndy

hehe sötis :) L'ängtar

2009-10-07 @ 22:16:07
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Snål-Emma

Kul att du har skaffat blogg Marco!! Den frasen med Mjölby ska jag lära pojkvännen! wohoo :)

2009-10-10 @ 15:49:13
Postat av: Marcus

Han är från Mjölby antar jag? =)

Glöm inte "C'è caffè svedese all' albergo?" (Finns det svenskt kaffe på hotellet?).

2009-10-16 @ 16:21:59
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0