Registreringen ja...

I förrgår gick det upp för mig att jag kanske borde ha gått och registrerat mig när jag kom till Bologna. Det kan vara till fördel om man vill kunna anmäla sig till tentorna till exempel. Igår eftermiddag var kontoret stängt, men idag har jag varit där och fått papper på att jag är registrerad vid UniBo sedan 21/09/2009 (som tur var hade jag ett påskrivet intyg från min koordinator, professor Zucchelli, på att jag var i Bologna redan i september). Bättre sent än aldrig.

Eventuellt hade jag tänkt åka till Florens idag och gå på det där vetenskapsmuséet, men det fick jag skjuta ytterligare på framtiden eftersom vi hade gruppmöte i morse i majonnäskursen (plus att jag var på registreringskontoret). Vi ska göra någon sorts felanalys på deras snuspackningsmaskin (lustigt att det blev just den). Det kanske kan tyckas lite moraliskt tveksamt att hjälpa dem att förbättra en sån maskin, men det finns väl en och annan som kan ha glädje av det. Jag tror inte att de gör den slutgiltiga inslagningen med etikett på dosan, för det står "skruff" på dokumenten vi har fått. Vi kom inte så långt idag, vi behöver veta lite mer om vad exakt de vill att vi ska göra.

Det var inget kriterium när jag valde vilket land jag skulle studera i, men nu när jag väl är här kan jag glädjas åt att de har Fantomen här (Phantom - L'uomo mascherato). Jag köpte en ny tidning idag. Herman Hedning finns tyvärr inte med, det är bara Fantomen i hela tidningen. Ett bra tidsfördriv och ett kul sätt att lära sig italienska. Serierna köper de in från svenska Fantomen, så det är några jag känner igen. De har dock lite problem med stavningen där också, tecknaren Hans Lindahl fick heta Linpahl på ett ställe och Liphahl på ett annat. Däremot har de lyckats stava helt rätt till Claes Reimerthi överallt. Selektiv dyslexi kanske. Andra serier man känner igen här är ju Kalle Anka (Paperino) och Musse Pigg (Topolino), annars är det mest Dylan Dog och cowboyen Tex som gäller. En bild på Topolino ser ni här nedan.

Fiat 500

Nu är det faktiskt bara två veckor kvar tills jag kommer hem till Runtuna och får träffa familjen för första gången på två månader. Minst lika viktigt är att Amanda också kommer dit. 2<3

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Andreas Kataja

Utan någon som helst erfarenhet av snusande så känner jag ändå igen märket Skruff, kan bero på 10 år på Shell, finns i svenska butiker och ingår i Swedish match sortiment (om jag inte kommer ihåg fel).

2009-10-30 @ 14:43:14
Postat av: mannndy

Ahh Skruff är ett märke på ett snus...inte alltid ett geni babe ;)

2009-10-30 @ 16:25:40
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Marcus

Kanske kan vara så att det heter Skruf? Eller är jag helt ute och seglar?

2009-10-30 @ 17:15:42
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Andreas Kataja

Det heter Skruff av någon konstig anledning. Har inget med gammalsvenskans skruf att göra.

2009-11-01 @ 05:37:58
Postat av: Marcus

http://www.skruf.se/

2009-11-01 @ 20:18:28
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0