Bubblan

Man ska inte alltid tro på allt man läser. Nå, det som skrivs är här (så gott som) alltid (nästan) 100 % sant (eller åtminstone sannolikt), men man kan aldrig så noga veta. Ska Zlatan flytta tillbaka till Italien, lagom till att jag åker hem? Kommer Daniel att bli kung? Vad har stockholmarna emot staket? En rubrik kan verkligen förvilla, om man inte granskar artikeln.

Jag skulle inte vilja påstå att jag har farit med osanning när jag i mitt förra inlägg uttryckte att jag möjligtvis skulle åka till Rimini under dagen och att jag i nuläget inte verkar få något sommarjobb - det var ju mer en fråga om sannolikhet. Nu var det lite för molnigt för att åka till stranden och hoppet om ett sommarjobb lever ännu. Några som verkligen går in för att luras är däremot de som ligger bakom Bubblan i SVT. Det är det program jag följt flitigast över nätet sen Succéduon och Landet Brunsås slutade. En av höjdpunkterna var förstås när askmolnet just hade dragit in över Europa utan att de tre tävlande hade en susning om det. Jag har ofta inte heller så bra koll på vad som har hänt i Sverige i veckan, så det är riktigt spännande för mig också, nästan som om även jag hade varit isolerad. Därför tänkte jag som så att det kunde vara roligt att utsätta er, kära läsare, för ett litet Bubblan-test. Vet ni egentligen vad som försiggår nere i stövellandet, eller har jag bara inbillat er saker?

1. Bolognas borgmästare avgick i januari efter en stor skandal. Vad var det han hade gjort?


1. Haft en affär med sin sekreterare och åkt på lyxsemester med henne för skattepengar
X. Köpt en lägenhet i Rom till sin dotter för mutpengar
2. Kört bil efter att ha druckit vin, krockat med en polisbil och åkt fast för rattfylla

2. En italiensk matprodukt fick under hösten en speciell, upphöjd status i och med en ny EU-lag. Den måste nu framställas på ett särskilt sätt för att få kallas vid sitt rätta namn, som är knutet till dess ursprung. Vilken är produkten?

1. Pesto genovese
X. Pizza napoletana
2. Spaghetti bolognese

3. Inter vann Serie A, italienska cupen och Champions League med endast tre italienska spelare i truppen och en portugisisk manager. Endast ett av följande lag hade denna säsong färre inhemska spelare. Vilket?

1. Atletico Nettuno
X. Il Terzo Tempo
2. FC Bologna

4. Det har blåst hårda vindar även på högre politisk nivå. Näringslivsministern fick lämna sin post efter en stor skandal. Vad hade han gjort?

1. Haft en affär med sin sekreterare och åkt på lyxsemester med henne för skattepengar
X. Köpt en lägenhet i Rom till sin dotter för mutpengar
2. Kört bil efter att ha druckit vin, krockat med en polisbil och åkt fast för rattfylla

5. På tal om skandaler har ju kyrkan också skakats av en och annan sådan. Hundratals, kanske tusentals katolska präster har erkänt sexuellt utnyttjande av barn. Påven själv är inte misstänkt, men han har å andra sidan en annan mörk bakgrund. Vilket av följande är sant?

1. Han har rökt cannabis.
X. Han har varit porrstjärna.
2. Han har varit med i Hitlerjugend.

Nu går vi över till snabbfrågorna. Är följande påståenden sanna eller falska?

6. Francesco Totti sparkade ner en mörkhyad motståndare och kallade honom "skitn_g_r", men fick ändå spela de efterföljande matcherna i Serie A.

7. Nya arkeologiska fynd tyder på att Julius Caesar var kedjerökare.

8. Silvio Berlusconi betalar varje månad ett underhåll till sin exfru motsvarande 15 årslöner för en vanlig arbetare.

9. Bologna var, trots sin dåliga placering i Serie A, bäst i Emilia-Romagna den här säsongen.

10. Högerpartiet Lega Nord vill dela Italien i en nordlig och en sydlig del.

Så där, nu har ni något att klura på i kväll. Facit kommer, med största sannolikhet, i helgen.

A presto

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: Mandan

Älskling förlåt men orkar inte och bryr mig inte heller...vill ju ha dig hem, skiter i Italien ;)



Puss <3

2010-06-03 @ 21:42:17
Postat av: Marcus

Du är förlåten, fast jag tror att du hade klarat det ganska bra =)

Puss 2<3

2010-06-03 @ 22:11:42
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Andreas

Enligt gammal beprövad statistik från stryktipset så ska en korrekt rad börja med ett kryss, tror dock att du har glömt detta under din italienvistelse, därför blir mitt förslag som följer: 1: 1, 2: x, 3: x, 4: x, 5: 2, 6: sant, 7: sant, 8: sant, 9: sant, 10: falskt.

2010-06-04 @ 13:43:52
Postat av: Tina

1. X

2. X

3. 2

4. 1

5. 2

2010-06-05 @ 10:44:59
Postat av: Rasmus

1 1

2 x

3 2

4 X

5 2

6 Sant

7 Falskt

8 Falskt

9 Sant

10 Sant

2010-06-05 @ 21:32:03
URL: http://ipke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0