Para guai

Det finns åtminstone två bra anledningar till att inte skriva blogginlägg: 1. Man har väldigt mycket att göra; 2. Man är på dåligt humör. Jag har kanske redan nämnt att jag har mycket att göra de sista veckorna här (fyra kurser att examinera inom två veckor). I går hade jag dessutom ingen lust att skriva. Jag gjorde nämligen exceptionellt dåligt ifrån mig på den skriftliga delen av matteprovet, och till råga på allt släcktes det sista hoppet om ett sommarjobb i måndags när jag fick negativt besked från Academic Work p.g.a. min utlandsvistelse. Det hade inte blivit något bra blogginlägg om jag skrivit i det sinnestillståndet. Men efter regn kommer solsken (nämnde jag att det regnade i går?), i dag fick jag betyget 30 (utan anmärkningar) på tentan jag skrev förra måndagen. Sen lyckades jag rädda 25 poäng i mattekursen, och allt tycktes plötsligt ljust igen. Nu är det bara de sista två kurserna kvar: projektredovisning på måndag och tenta + inlämning av labrapporter på onsdag.

Så här i efterhand kan det kanske verka lite onödigt att jag var så orolig och mådde så dåligt över matteprovet, när det till slut gick ganska bra, men hade ni suttit där jag satt hade ni också varit oroliga. Två professorer och 30 studenter i en aula, en stor svart tavla. Professorerna kallar fram eleverna en och en och ger dem i uppgift att redogöra för matematiska satser och samband på tavlan och ser allmänt uttråkade, besvärade och irriterade ut när studenterna tvekar eller gör fel. Om studenten till exempel inte vet vad en växande funktion är övergår irritationen i ett smärre vredesutbrott och en implicit idiotförklaring av studenten, alltsammans inför ögonen på resten av klassen. Jag slapp skriva på tavlan, som tur var, men jag satt där på den obarmhärtigt obekväma träbänken och led med de andra i tre timmar medan jag väntade på min tur. Nu vet jag verkligen hur jag inte ska uppträda mot mina studenter i höst.

Flytten i helgen gick bra och jag har inget att invända mot den nya lägenheten (som jag aldrig sett innan). Där kommer vi att kunna bo länge, Amanda och jag.

Rai visar bara en match om dagen från VM, på gott och ont. Jag har ju ändå inte tid att titta egentligen. Vår TV har dessutom selektiva färgfel. Under första halvlek av kvällens match såg Sydafrika ut som Holland och det gula kortet var rött. Italien inledde mästerskapet lite halvdant, i vanlig ordning, men 1-1 mot Paraguay med försvarsmisstag och mål av Daniele De Rossi gav åtminstone en fyndig tidningsrubrik: De Rossi Para guai (De Rossi kvittar bekymmer).

Åter till studierna.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Tina

Inte hela världen att dom inte ville ha dej på det där jobbet, dom får skylla sej själva! Dessutom kan du behöva vara ledig några veckor efter den här persen. Kram, Mamma

2010-06-17 @ 09:03:53
Postat av: Andreas

Vad kommer det stå på resultattavlan om Nigeria och Tyskland möts i VM-fotbollen.....

NIG-GER.

2010-06-17 @ 20:31:34
Postat av: Mandan

Hehehe den var rolig med paraguay :)

Snart kommer du...bara en vecka, underbart<3

2010-06-18 @ 17:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0