Sista tisdagen i Bologna

En enda futtig tenta kvar att göra, sen är jag så gott som hemma. Jag önskar bara att det inte var så osäkert kring den. De är ju, som ni kanske har märkt om ni har följt bloggen, inte så värst bra på att vara tydliga med vad som krävs för att få betyg i en kurs här. Framförallt finns det ytterst sällan några gamla tentor eller övningsexempel att träna på, något som är standard på LiTH. I det här fallet har laborationsrapporterna utgjort det största tvivlet, då vi först för två veckor sedan fick klargjort att de skulle skrivas. Under tiden som vi har genomfört labbarna har labhandledarna inte kunnat svara rakt på det. De har dessutom lovat att bilder och information om det vi har kollat på under labbarna ska läggas upp på internet, så man behövde inte ta några foton för att komma ihåg hur det såg ut. Så, finns det nu något sådant material att tillgå? Nej, det har ni förstås räknat ut att det inte gör. Jag har gjort det bästa jag kunnat av mina hafsiga anteckningar, klurat och gissat och försökt komma ihåg hur saker och ting hängde ihop och vad de var till för. Antagligen är det inte helt perfekt, men det borde räcka. Jag är inte helt hundra på vad det är för sorts prov jag ska göra heller, men jag tror att det är skriftligt. Hur uppgifterna kan komma att se ut har jag däremot ingen aning om. Det är lite som julafton att ha en tenta i Italien, fast på ett dåligt sätt.

Projektet som jag presenterade i går var lyckat. Professorn tyckte att jag borde ha arbetat lite mer på det och studerat hur det slutliga trycket påverkas av areaförhållandena mellan midjan och utloppet (ja, för det hade jag ju haft tid med... Not!), men att det var ett bra arbete i övrigt. 28 fick jag i betyg, inte alls illa. Han var dessutom lite road av att jag använt ordet "vita" (midja) om den smala delen av röret i stället för "gola" (strupe), som hade varit mer korrekt italienskt fackspråk.

Olivier kom tillbaka i går, lagom till Frankrikes sista match i dag. Inte deras sista match någonsin, förhoppningsvis, även om det såg ut som om landslaget är på väg att gå under, men deras sista i detta VM. Han var, redan före matchen, inställd på att det skulle gå dåligt, och såg fram emot en komisk föreställning. Så rätt han fick. 2-0 till Sydafrika i halvtid, plus att Gourcuff blev utvisad för en hög underarm (inte armbåge) i en nickduell. Ett mycket märkligt beslut av domaren, som först visade Cissé det röda kortet, och strax därefter inte ens gav en varning för en fällning bakifrån. Sydafrika hade en god chans att knipa andraplatsen, tills Frankrike fullbordade sitt VM-sabotage (som naturligtvis började med att de snodde Irlands plats i turneringen) genom att reducera till 2-1. Jag hade tänkt tippa dagens matcher, men jag kom inte in på mitt Svenska Spel-konto. Det var synd, för jag trodde på seger för Sydafrika och Uruguay, just så som det blev. Nu har jag vänt mig till ett bolag utanför spelmonopolet och satt 20 kr på 4-0 till Argentina mot Grekland och 3-2 till Sydkorea mot Nigeria. Om det går in täcker det helgens resa till Västervik, tur och retur, inklusive flygbussen till Linköping.

Nu låter det säkert som att jag försöker lura in er i nyhetsbubblan igen, men detta är helt sant: ett italienskt mejeri har, lagom till VM, framställt mozzarella som är lika blå som det italienska landslaget. Okej, det var lite vinklat. Det var inte meningen att ostarna skulle bli blåa. Två kvinnor i norra Italien har anmält att de köpt dessa missfärgade, illaluktande, smurfostar (som de numera kallas). Till saken hör att de gjorts på mjölk från tyska kor. Det hade ju annars varit lätt att tro att den kom från Belgian Blue.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Tina

Sista natten med gänget! Sen får du äntligen komma hem:) Jag håller tummarna för att du ska få bra poäng på sista tentan också!

2010-06-23 @ 08:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0