4 poäng

Regn hela dagen igår, med andra ord ingen fotbollsmatch idag. Det pratas ju jämt om att vi i Sverige borde anpassa oss till den europeiska majoriteten och spela vår-höst, men frågan är om inte de borde anamma vårt säsongsupplägg i stället. Planerna här nere mår inte heller bra av att beträdas på vintern.

Mina rumskamrater - som förresten heter Husamettin (han som jag delar rum med) och Alper - har överträffat sig själva igen. Husamettin kanske inte ska lastas så mycket för det här, för så länge jag var vaken igår kväll var han hemma. Någon har i varje fall tagit med sig en skylt från en närbelägen taverna och ställt i vårt kök. Eller kök och kök, det såg som vanligt mer ut som en krigszon i morse. Jag hoppas att den som har stulit skylten lämnar tillbaks den snarast, det känns inte bra att ha den där. Det är så höga priser på den. Dessutom är den i vägen.



Lite mer julstämning kan jag bidra med också. Det lutande tornet har blivit det lysande tornet, en julgran med cykeldriven belysning har satts upp på stora torget, handlarna har pyntat sina skyltfönster efter bästa förmåga och en skridskobana har byggts i närheten av järnvägsstationen. Skridskobanan var rolig att se. Det fanns väldigt mycket yta i mitten av banan, vilket kunde härledas till att de allra flesta åkte runt och stödde sig mot sargen. Alla utom en våghalsig kille som tog fart och körde rakt in i den. Det blev låga poäng från domarna (utom från de franska domarna). Ett av skyltfönstren här nedan, det med de stora paketen, är faktiskt ett apotek.





En enda gissning har inkommit på min reselek än så länge. Svaret är noterat, jag har tagit bort det för att ni som ännu inte gissat ska slippa störas av konkurrenternas tankegångar. Nu är det dags för nästa poängnivå.

På 4 poäng: Färgen på kustremsan är samma som det italienska fotbollslandslaget har på sina tröjor och den gamla regionsflaggan är likadan som Danmarks. Temperaturen går sällan under 0 grader Celsius; i maj kan man t.o.m. se en och annan palm i de här trakterna. Stadens fotbollslag var som bäst på 50-talet och överträffas numera vida av sina lokala konkurrenter på kusten. Ett av dessa lag var faktiskt i final i Champions League så sent som under detta decennium.

När nästa ledtråd kommer är jag redan på plats. Jag förväntar mig minst fem nya (rätta) svar innan dess.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Marcus

Facit: Färgen på kustremsan = azurblå (Côte d'Azur, landslaget Gli Azurri).

Regionsflaggan är Savoys rödvita dannebrogskopia.

"i maj kan man t.o.m. se en och annan palm..." - kan --> Cannes, palm --> guldpalmen, som delas ut i maj.

Stadens fotbollslag = OGC Nice, fyra franska ligatitlar och tre franska cupsegrar på 50-talet.

Lokal konkurrent i CL-final under 2000-talet = AS Monaco, som förlorade mot Porto (ledda av en viss José Mourinho) med 3-0 i finalen 2004.

2009-12-07 @ 23:10:08
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0