Genua

Håhå jaja... jag hade inte tänkt göra något särskilt idag, mest plugga, så här skulle det egentligen bara stå om Genua och vad jag gjorde där. Men...

Idag har jag varit hos frisören och klippt mig. Det är generellt mycket billigare att klippa sig i Italien än i Sverige (150-200 kr är standard), så jag passade på nu innan jag åker hem. Alldeles i närheten av där jag bor finns en frisersalong där de klipper för 8 €. Det kunde vara värt att prova, tänkte jag. Så här i efterhand kan man väl säga att snålheten bedrog visheten. Jag blev klippt av en (kanske) pakistansk ung man som sprutade vatten i ögonen på mig och kammade på mina öron hela tiden. Förra gången jag klippte mig, efter nolle-p, gjorde frisören luggen en liten aning sned, eftersom jag brukar ha den åt sidan. Den här killen lyckades kompensera och överkompensera den lilla ojämnheten, vilket innebär att jag kommer att behöva lägga luggen åt andra hållet i fortsättningen, för att det inte ska se konstigt ut. Han frågade var jag kom ifrån, till ingen nytta för honom själv. Han hade ingen aning om vad "Svezia" var för ställe. "Det ligger i norr" sa jag. "I närheten av Colombia?" sa han. Ja, där har vi en kandidat till nästa års På spåret.

Det var det om det. Genua ska få lite plats här också, det tycker jag att det var värt. Det var Festa della Madonna (inte sångerskan alltså, Jesus mamma) igår, så jag förväntade mig att det mesta skulle vara stängt. Först verkade det som att det var just på det viset, på den stora gatan som löpte in mot centrum från järnvägsstationen fanns bara några marknadsstånd. Nere i hamnen var det liv däremot; det stora akvariet drog folk förstås, och så hade de en skridskobana (med ledstång längs sargen), som sig bör. Båtarna var i allmänhet lite mindre än sällskapet av yachter från Caymanöarna i Monaco, men det kompenserades med ordentliga lastfartyg och, framförallt, ett vansinnigt stort kryssningsfartyg. Ett piratskepp låg också i hamnen: Neptune från Polanskis film Pirates. Annat sevärt med anknytning till havet var en viss navigatör från staden, som stod staty utanför tågstationen.

Den här båten stod modell för rymdfärjorna i filmen 2012.

I gamla stan var det ännu mera marknader och framåt eftermiddagen öppnade även de vanliga butikerna. Ett gäng medeltida gycklare dök plötsligt upp framför katedralen och spelade trumpet, trummade och jonglerade med flaggor. Under mitt irrande i de trånga gränderna fann jag en affär som sålde nyproducerade kopior av gamla fotbollströjor. De hade en blå Unitedtröja från europacupfinalen 1968 och en röd med BEST och nummer 7 på ryggen. Jag var omåttligt sugen på att inhandla den senare, men 80 euro var lite för saftigt för min smak, även om George Best var världens bästa spelare* (och världens mest bortkastade talang).



Ett par bilder till måste jag faktiskt klämma in. Inne i den här katedralen fanns en ovanligt fin gravsten, som jag tycker att ni borde få se. Så ska man se ut när man går mot den sista vilan! Ja, och så han som alltid är med förstås. Ni vet nog vem det är vid det här laget, även om bilden är tagen på ganska långt håll.



*En lista på gång kanske?

A p(r)esto

Marco Maccherone


Kommentarer
Postat av: Knasbubblan

Åh så mysiga julbilder...saknar dig men bara 10 dagar kvar <3

2009-12-09 @ 22:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0