Dagens lista

Dags för mattema igen! Mamma vill att jag köper med lite parmesanost (som vi kallar den i Sverige) när jag åker hem i helgen. Visst kan jag göra det, men det är ju inte den enda osten italienarna har att vara stolta över.

Topp 3:
Italienska ostar

3. Mozzarella
Oumbärlig på pizza.

2. Mascarpone
Superlätt efterrätt. Fungerar även på pizza, märkligt nog.

1. Parmigiano Reggiano
Ostarnas ost. Helst ska den vara lagrad i ett par år också. På pizza? Javisst, det går också bra.


Just utanför listan: Ricotta, pecorino, caciotta, fontina, grana padano, gorgonzola.

Kommentarer
Postat av: Andreas Kataja

Ja ostar tycks de klara att tillverka med bravur. Hörde på radio i går att en stor italiensk tillverkare av livbojar har fått en del bryderier. Ett hundratal livbojar byts ut på svenska båtar/färjor. Tillverkaren har troligen missat själva poängen, vilken jag trodde var huvudförutsättningen för att kallas livboj, den sjunker nämligen vid kontakt med vatten...

2009-11-11 @ 14:20:10
Postat av: mannndy

hahaha bra livboj :P

Mm mascarpone me citron, dock mer citron än vad du använder babe, äkta citron =)

2009-11-11 @ 17:19:52
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Marcus

De kanske tog fel på kork och tvättsvamp? Den som konstruerade den livbojen är antagligen släkt med arkitekten bakom tornet i Pisa.

Jag kan väl inte ha en massa citroner och färska grönsaker hemma jämt när jag har EN hylla i kylskåpet? Men det blev ju gott, eller? =)

2009-11-11 @ 18:00:10
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0