Dagens lista

Det har väl inte nämnts här tidigare, men som många av er i min tappra läsarskara redan vet är jag en hängiven Metallica-lyssnare. Deras låtar är alldeles för många och för bra för att jag ska kunna välja ut topp 3, men någon sorts lista ska man väl ändå kunna knåpa ihop.

Topp 3: Metallica-basister

3.
Jason Newsted
Jag vet inte riktigt om det är frisyren eller det faktum att han var den enda som spelade med plektrum, men högre än så här når han inte på min lista. Kolla in frillan, den är inte OK.

2. Robert Trujillo
Säregen stil med sina grimaser och grodhopp. Rolig att se på scenen, fenomenal musiker.

1. Cliff Burton
När James och Lars först hörde honom spela trodde de att det var en gitarrist. Kunde man verkligen spela så där snabbt och melodiskt på en bas? Cliff kunde det, uppenbarligen. En riktigt klippa. R.I.P.


Noterbart är att detta inte är alla som har spelat bas i Metallica, faktiskt bara hälften av dem. I begynnelsen var det James polare Ron McGovney som höll i basen. Även James själv tog tag i den när det var dags att spela in, innan de upptäckte Cliff. I luckan mellan Jason och Rob fick producenten Bob Rock hoppa in som basist, då man spelade in St. Anger. Men detta är förstås överflödig information för de flesta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0