Blåsta på poängen

Nu är det slut på läsperiod nummer två och dags för tenta-p! Det blir lite olika sorters examinationer denna gång. Först, på torsdag, har jag en skriftlig tenta med räkneuppgifter i kursen om hållbar energianvändning. Nästa tisdag, samma dag som jag åker hem på påsklov, ska jag göra en muntlig tenta i elektronikkursen. I hydraulikkursen ska jag modellera (i ett speciellt datorprogram) och beskriva ett hydrauliskt system, det får jag redovisa i princip när jag vill. Som det känns just nu blir den första tentan den svåraste. Om vi gjort den här sortens beräkningar sen i januari hade det inte varit några problem, men som läget är så började vi med det för två veckor sedan. Det är väldigt dumt egentligen, men hela kursen är lite konstig. Den är åtminstone inte vad man förväntar sig att den ska vara. "Hållbara tekniker för användande av energiresurser" heter den. Det låter ju väldigt behjärtansvärt, modernt och framåtblickande. Det den handlar om är förbränning av kol, olja och naturgas, samt hur man kan rena avgaserna från kväveoxider, sulfater och partiklar. Låter det hållbart? Tentan i sin tur kommer att innehålla beräkningar på kol- och/eller gaskraftverk, med hjälp av metoder som vi alltså har lärt oss alldeles nyligen. Tyvärr måste jag ha missat lektionen då de gjorde kursutvärdering, annars hade jag satt en etta på "Hur väl tycker du att kursen motsvarade dina förväntningar?".

Något som däremot alltid lever upp till förväntningarna är ASD Atletico Nettuno. Ni vet, fotbollslaget jag spelar i. Jag gjorde min andra match för året i dag, den första med den nya coachen vid sidlinjen. Trots att laget verkade spela lite bättre nu än tidigare blev det inga poäng den här gången heller. Domaren hade kanske lite del i det hela, hon var i varje fall inte speciellt bra. Det var samma kvinna som blåste offside på varje anfall i en match vi spelade i höstas. I dag förstod jag inte riktigt vad det var hon koncentrerade sig på att blåsa för, men hon gav väldigt mycket frisparkar. I 60 % av fallen gick det inte att avgöra vilket lag som fick frisparken utan att titta åt vilket håll hon pekade. Bland annat fick jag frispark emot mig när jag, med en motståndare i ryggen, hoppade upp och nickade på ett inlägg i offensivt straffområde. Jag misstänker att hon andades genom den där visselpipan. 0-2 blev det i matchen, förresten. Jag fick med mig en väska hem, som tränaren glömt att ge mig tidigare. En träningsväska med klubbens tryck på, dimensionerad för att smuggla flyktingbarn. Men det är väl för att italienarna ska få plats med badtofflor, badrock, schampo, balsam, hårtork och allt annat viktigt man behöver när man spelar fotboll.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0