Voyage, voyage

Återigen anslutningsproblem... jag hade tänkt delge er lösningarna och berätta om resan i morse, men halva tiden jag hade mellan frukost och utcheckning gick åt till att felsöka och reparera internetuppkopplingen flera gånger om. Nästa gång ska jag starta frågeleken en vecka i förväg, så att jag  hinner slutföra den innan jag kommer hem från resan.


Som alla säkert redan vet var jag i Bastia på Korsika. Rätt svar har kommit in från mina båda bröder som kammade in 6 poäng var. En genomgång av ledtrådarna kommer här (varning för krystade ordvitsar).

10 poäng

Bostaden med tvillingtornen = Bologna (precis som förra gången)

Närbelägen stad populär bland danskar och svenskar = Florens (AC Fiorentina har varit hem för bl.a. Gunnar Gren, Kurt Hamrin, Nils Liedholm (tränare), Glenn Hysén, Sven-Göran Eriksson (tränare) och Brian Laudrup, just nu spelar Peter Krøldrup och Martin Jørgensen i Viola)

Storhetsvansinne + en bra bit --> Napoleon Bonaparte, född i Ajaccio på Korsika (it. buona parte = bra bit)

Man talar på ett sätt som skiljer sig från nationen i övrigt - på Korsika talar man, vid sidan av franska, corsu

Befäst hamnstad
--> Bastia (fästning --> bastilj)

8 poäng

Tillräckligt tydligt --> det räcker --> basta (it.) --> Bastia

Asterix har varit här - se "Asterix på Korsika"

Italienskt stål --> acciaio --> Ajaccio

Ett vanligt räknesystem --> "tiobassystemet" --> Bas-tia

En affär som säljer gravstenar --> Kors-Ica

Komma till korta --> Napoleon

6 poäng

Terrorattentat --> Korsikanska befrielsefronten FLNC

Guran och hans kjol --> bastkjol --> Bastia

4 poäng

Christoffer Columbus --> Calvi (där de stolt visar upp ruinerna av hans barndomshem)

En inte helt obekant grupp fallskärmshoppare = Främlingslegionens 2:a fallskärmsjägarregemente, som håller till just i Calvi

En världskänd man från området, ofta nämnd vid förnamn --> Napoleon

Denna stad delar ursprung med ett fotbollslag och ett rengöringsmedel --> Ajax (grekisk hjälte från Iliaden som gett namn åt bl.a. Amsterdams framgångsrika fotbollsklubb) --> Ajaccio

Eskilstuna-Larsson i fotbollslandslaget --> Sebastian Larsson --> Bastia

2 poäng

Kors i taket --> Korsika

Instrument + guldpeng = bas + tia --> Bastia

Någon som sa GR20? Då är du på rätt spår, inte alls ute och cyklar --> GR20 är en berömd vandringsled som går över Korsika. Den tar c:a två veckor att gå och kan definitivt inte genomföras med cykel.

Kompositören Bach = Johann Sebastian Bach --> Bastia

Hjälten i Den oändliga historien = Bastian --> Bastia



Ganska mycket ordvitsar och rebusar, som sagt. Annat som kan tilläggas om Korsika är att de har samma riktnummer som Hultsfred, att de har en egen variant av cola - Corsica Cola - och att om man beställer mineralvatten på en restaurang får man en 1½-litersflaska.



Jag började alltså redan i fredags med att åka till Pisa (via Florens), där jag övernattade på ett enkelt B&B. Jag kom dit på kvällen och hann inte med så mycket mer än att duscha, prova nätverket (som krävde en kod jag inte fått) och se lite av en film med Arnold Schwarzenegger (på italienska). Gardinen i rummet fladdrade hela tiden, så jag trodde först att fönstret stod öppet. Det visade sig att det bara var lite sprucket.

 



För att vara riktigt säker på att hinna med färjan från Livorno ställde jag telefonlarmet på kl 06:00. Tio i sex vaknade jag, tittade på klockan och tänkte att jag kunde sova i tio minuter till. Tio i sju vaknade jag igen, tittade på klockan, förbannade telefonen, rafsade ihop mina saker och sprang till tågstationen. Telefonen var inställd på att bara ringa på vardagar. Jag fick gå på reservplanen och ta ett senare tåg med mindre marginal till färjan. Med en liten busstur till Livornos centrum och löpning till hamnen hann jag ändå med båten i god tid.

 

På färjan skulle det också finnas trådlöst nätverk, men inte heller det behagade fungera. I stället spanade jag på soldäck, läste elektroteknik, spelade arkadspel (gick skitdåligt eftersom kontrollerna inte stämde för fem öre med vad som stod i instruktionerna) och tittade på en bit av Madagaskar (på italienska) i barnens biograf.

 

Bastia har c:a 40 000 invånare och är alltså ungefär lika stort som Nyköping. Det räckte med andra ord ganska bra med en eftermiddag för att se allt som var sevärt, och då hann jag ändå med att, med stor möda, lista ut hur hotellets internetuppkoppling fungerade. Det fanns många vackra vyer att se på, dock inte från hotellrummet, vars fönster vette ut mot en rondell. På kvällen fungerade nätverket som det skulle. Jag såg även lite av en film med Arnold Schwarzenegger (på franska).

 

 

I går hade jag bestämt mig för att göra en tågutflykt till en annan del av ön. Valet stod mellan Calvi och Ajaccio och föll till slut på Calvi. Tågresan påminde en del om Serbien, förutom att det här tåget var 20 år nyare och gick dubbelt så snabbt som de serbiska tågen. För att förtydliga: tåget var 50 år gammalt och kom upp i 60 km/h. Fantastisk utsikt var det i alla fall, så det gjorde inget att det gick långsamt. Inte hade jag bråttom heller; Calvi är ännu mindre än Bastia, så det var inga som helst problem att hinna se allt, samt äta en trerätters lunch. Det mesta som var sevärt är koncentrerat i och kring citadellet, uppe på en klippa. Där finns Främlingslegionens gamla kasern Caserna Sampiero, ruinerna av huset där Christoffer Columbus (eller Cristofanu Culombu) ska ha fötts och kyrkan Cathédrale Saint Jean-Baptiste, innehållande en särdeles lustig helgonstaty. Ser inte Saint Vincenth ut att vara lite... på lyset?

 

 

Andra smått humoristiska saker i Calvi var en anslagstavla med skylten DEFENSE D’AFFICHER (ursäkta min franska, men... ”Förbjudet att affischera”? På en anslagstavla?) och ett högtidligt minnesmonument från andra världskriget med två anmärkningsvärt muntra soldater. Strax innan jag skulle gå till bussen (det var buss halva resan) upptäckte jag att det spelades fotboll lite längre in mot land. Jag kom precis innan slutet och fick se det ena lagets målvakt göra en ordentlig tavla när han kastade ut bollen rakt på en motståndare, som enkelt spelade fram sin lagkamrat till öppet mål. Publikens lama reaktion antydde att målet inte betydde så mycket, alternativt att de var vana att se den målvakten tabba sig på det viset. Möjligen kunde han skylla på vinden, för även Korsika fick känna av vinterstormen i går. Situationen var dock långt ifrån lika allvarlig som längs atlantkusten; inga höga vågor och inga nedfallna träd.

 

 

Såg OS-finalen i hockey (herrar) på kvällen och noterade att de franska kommentatorerna hade ett väldigt roligt sätt att uttala namnet på USA:s Joe Thornton. Oerhört spännande match för övrigt.

 

Under förmiddagen i dag fick jag äntligen lite ordentligt solsken, så jag satt nere vid hamnen och njöt en stund efter frukost. Det gjorde jag helt rätt i, för just innan jag skulle gå på färjan till Livorno kom regnet. På tillbakavägen var färjan nästan tom. Hela aktre salongen fick jag för mig själv. Det var riktigt skönt att kunna breda ut sig, nästan så att man borde köpa en sån där båt.

 

På det hela taget var det en lyckad semester (bortsett från allt internetkrångel). Jag hade gärna visat fler bilder, men bloggen är så trög just nu så det får bli en annan gång.

 

Tyvärr kan det dröja ett tag innan jag kommer hem till Sverige igen. Jag har nämligen tagit värvning i Främlingslegionen och åker till Algeriet om en vecka. Men var inte orolig Amanda, jag lovar att skriva.

 

A presto

 

Marco Maccherone

 

 

 

Det där om Främlingslegionen var förstås ett skämt. Jag tyckte ju inte ens om att göra lumpen.



Kommentarer
Postat av: Andreas

Ha, ha, annars har jag en kompis som var i Djibouti med legionen, du kan få numret till honom så kan du få lite tips.

2010-03-02 @ 08:52:09
Postat av: Mannndy

Du får inte skojja sådär :( Taskmört!!!

2010-03-02 @ 17:29:56
Postat av: Marcus

Nej, jag vill inte raka av mig håret.

Förlåt, tyckte att det var lite kul... Jag avslöjade ju direkt att det var ett skämt iaf =) 2<3

2010-03-02 @ 19:00:26
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0