Vart är jag på väg?

Förra gången jag försökte göra en tävling av mitt resande var det många som tyckte att det var alldeles för svårt och att formatet var knepigt, så nu tänkte jag göra det på ett sätt som de flesta känner igen. Ni får ledtrådar på 10, 8, 6, 4 och 2 poäng, där varje mening kan innehålla en dold, krystad, vägledande ordvits. Låter det bekant? Ja, det är klart det gör, ni tittar väl på På spåret? Jag hoppas att Johannes fortsätter läsa (det här är nåt för dig), för övrigt tror jag mig kunna locka en lite äldre målgrupp än tidigare (Martin, Jonas, Adam - dags att titta hit). Resan är tänkt att starta på söndag, så om ni har tur och är duktiga får ni veta vart jag är på väg redan innan jag har åkt. En ledtråd om dagen från och med idag.

På 10 poäng:
Jag lämnar bostaden med tvillingtornen och ger mig ut på en resa i flera etapper. Den första delen av resan för mig till en närbelägen stad som italienarna har lätt att tycka om, därefter viker jag av mot kusten. Slutmålet är populärt bland turister, om än främst under sommarhalvåret. En lång tradition av invasion och ockupation har präglat regionens historia, en region där man talar på ett sätt som starkt skiljer sig från landet i övrigt. Staden jag ska söker är en hamnstad med viktiga färjeförbindelser, men där finns också järnvägsstation och flygplats.

Inte alltför lätt kanske, men det ska det inte vara på 10 poäng. Däremot får ni bakläxa om ni inte kan lista ut varifrån jag startar. Har ni läst här tidigare i veckan kan ni dessutom ha lite idéer om vart jag ska. Skynda er att gissa, när nästa ledtråd kommer i morgon kväll är det för sent att ta 10:an!

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Malin

Sunes Jul Nr1!!!

http://www.youtube.com/watch?v=mOEkF62Kqo8

2009-12-03 @ 17:19:08
URL: http://www.solmark.se/piraya
Postat av: Malin

På spåret frågan hoppas jag på hem.

2009-12-03 @ 17:20:21
URL: http://www.solmark.se/piraya
Postat av: Marcus

Jo, jag har läst om serien på wikipedia och kommit fram till att jag har sett stora delar av reprisomgången åtminstone (och den var grym!). Den borde kanske ha varit med på listan.



Hem var fel svar, men dit ska jag den 18:e.



Hej svej!

2009-12-04 @ 00:13:19
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Marcus

Facit: Bo-staden = Bologna. (BO är officiell förkortning för Bologna och var tidigare kännetecknande i början på registreringsnumren på alla bolognesiska bilar (numera förekommer A, B, C och D som första bokstav)).

Tvillingtornen = Torre Pendente, Bologna.

Stad som italienarna har lätt att tycka om = Piacenza (mi piace = jag gillar).

I Nice talar man Nissart, som skiljer sig starkt från franska och ibland betraktas som ett eget språk. Från hamnen går färjor till Ajaccio och Bastia på Korsika.

2009-12-07 @ 22:46:25
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0