Molnen har skingrat sig

En stor tyngd har lyfts från mina axlar i och med att jag nu har klarat av även den muntliga delen av energitentan (det trägna pluggandet till densamma är för övrigt orsak till de senaste dagarnas uteblivna blogginlägg). Jag var på plats drygt en timme i förväg, eftersom jag inte hade en aning om var på den nya fakulteten som professor "Punto di vista" hade sitt kontor. Det var emellertid ganska enkelt att hitta, så jag satte mig i korridoren utanför och väntade, varefter ett tiotal andra studenter strömmade till. Professorn kom punktligt, men hastade förbi och stängde in sig på kontoret i en timme. Sen kom han ut och visade in alla i ett litet klassrum i halvformat, där han sedan förhörde oss i tur och ordning inför alla som väntade på sin tur. Han gjorde väldigt hårda bedömningar tyckte jag först, men han vägde också in betyget från den skriftliga delen. Vissa, som jag tyckte gjorde ganska bra ifrån sig, fick inte mer än 24 eller 25, medan andra inte fick något betyg alls och antagligen får göra om det. Jag fick en bra start med frågor som jag kunde och lyckades få professorn att le lite när jag sa att svavel är mindre "elakt" än vätesulfid. 21 poäng till slut, men det får jag vara nöjd med. Det är väldigt skönt att ha det gjort.

Vad har hänt annars då? Tja, i går och i dag åt jag lunch på en lunchrestaurang i närheten av skolan, i stället för i skolmatsalen. Det var lite dyrare, men mycket kortare kö. Skolmatsalen har dessutom inte imponerat på mig, med sina torra fiskar och kalla grönsaker som borde vara varma. Restaurangen är inte heller så fantastisk, speciellt inte den slafsiga lasagnen, men de har studentrabatt och trevliga efterrätter, såsom mascarpone.

Ute i den stora världen har Inter överraskat med att spela mördande effektiv kontringsfotboll mot stora, starka Barcelona, och askmolnet har överraskat med att minska i omfattning. Mindre överraskande att Åtvidaberg, när de till slut lyckats göra mål i Allsvenskan 2010, sänkte sig själva och att Helsingborg tronar ensamt på förstaplatsen efter skånederbyt mot MFF.  Jag vill minnas att HIF före säsongen fick kritik för Conny Karlssons bristande tränarutbildning. Tänk vad han ska uträtta när han väl har gått den där kursen!

En annan sak som får himlen att klarna är att Amanda kommer hit om bara två veckor (såvida inte de verkliga molnen hopar sig igen). Vi ska ha det mysigt och tillbringa en helg i Rom, titta på Colosseum och hälsa på Påven.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mannndy

Mm jag pratade med Påven idag och jag bad om svenskt kaffe när vi kommer till Vatikanen och vet du vad han sa, oförskämt nog. "Det finns inget svenskt kaffe!" ...usch visst att jag inte kunde förvänta mig Gevalia eftersom vårat besök inte är oväntat, men kanske Löfbergs Lila, det hör man ju att det är svensk, det har ju ett Ö i sig och det är bara vi som har...



Jaja det ska iaf bli mysigt att träffa dig men vet i sjutton om vi ska träffa påven!



Älskar dig<3

2010-04-21 @ 21:18:26
Postat av: Marcus

Nu när du har påannonserat vårt besök så hinner han säkert köpa hem lite Löfbergs Lila. De har ju faktiskt ö i tyska också, sa inte Påven det? Antar att du pratade tyska med honom, för han kan väl inte svenska =)

2<3

2010-04-21 @ 21:25:04
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0