Fotboll och höns

Efter två dagars tråkigt regnväder kom solen tillbaka. Då hade det inte varit helt fel att tillbringa eftermiddagen på Renato Dall'Ara, tänkte jag och gick dit. Väl framme vid biljettkassan fick jag se att båda kortsidorna var utsålda. För mig, som bara är hobbysupporter, känns det inte riktigt värt att lägga 40 € för att få se matchen från hörnet i stället (eller 60 € för en plats på långsidan), så jag vände hem igen och följde matchen på TV. Matchbevakningen i italiensk TV är lite speciell. Varken Rai (statligt) eller Mediaset (Berlusconis bolag) äger rättigheterna till Serie A, så de får inte visa mål eller annat intressant från matcherna. Det de gör i stället är att samla en massa gäster och en skrikande, blond programledarkvinna i en studio, från vilken de har kontakt via länk till mer eller mindre kända personer (t.ex. Marco Di Vaios fru och Montolivos fästmö) ute på arenorna. De som bevakar matcherna får bara komma till tals om det blir mål i deras match eller om studiovärdinnan vill höra dem läsa en dikt. Resten av tiden larvar de sig i studion eller låter tittarna ta del av hur det går i kändis-Robinson. Det är inget program man sitter klistrad framför precis. Bologna lyckades hur som helst kravla sig lite närmare räddningen när de besegrade lokalrivalen Parma med 2-1, båda målen plus ett bortdömt gjordes av Super-Marco Di Vaio.

I Sverige ser man inte ofta höns inne i stan. Under min tid här nere har jag sett det i Bastia (Korsika) och i Bergamo, båda gångerna lite grann i utkanten av bebyggelsen. I dag såg jag, på väg hem från arenan, någon som hade med sig en höna i något liknande en kattbur (fast det var en förstås hönsbur) ute vid busshållplatsen där jag bor. Sen upptäckte jag även att jag bor granne med en höna. På andra sidan terrassen, under en balkong, finns ett litet inburat hönsrede inbyggt i väggen. Det är tur att de inte har en tupp. Det räcker att kyrkklockorna slår om morgnarna.



Apropå kvalitén på italienska TV-program: det ska väl vara italienare till att marknadsföra fotbollsskor med hjälp av nakenhet. Lotto släpper ett par nya dojor i morgon, utan snören. Det tyckte de alltså var lämpligt att jämföra med en "topless" kvinna. Håhå jaja.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: manda

jaha nu vet jag allt vad du håller på med i italien, porrbutik och nakenhet på tv. tur att jag snart kommer så det kan bli en ändring på de!!!



hehe skojja, älskar dig<3

2010-04-25 @ 23:33:22
Postat av: Marcus

Kan väl inte jag hjälpa att jag är omringad av sånt. Annonsen var förresten på internet, fast nu har de tagit bort den verkar det som.

Älskar dig med 2<3

2010-04-26 @ 13:28:46
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0