6 poäng + medborgarskap

Under dagens långa hål i schemat kunde jag äntligen avsluta min odyssé och genomföra min ansökan om att skriva in mig som tillfällig medborgare i Bologna. Det var inte särskilt svårt alls, när man väl kom till rätt ställe. Jag betjänades av en ung dam med 100 % målade ögonbryn och namnet VIKTOR tatuerat på vänster ringfinger. Nu känns det lite mindre bortkastat att ha lagt 50 € på en översättning som jag lika gärna kunde ha gjort själv. Eventuellt kommer polisen och hälsar på nästa vecka, sa damen bakom disken. Bäst att gömma knarket.

I Änglar och demoner springer Robert Langdon runt i Rom och jagar en mördare, samtidigt som han följer en listigt planerad väg som bildar ett kors på kartan. Riktigt så genomtänkt var inte vägen som jag följde för att hitta rätt kommunkontor, men det blev nästan en stjärna.



Jag har givetvis inte missat att det pågår olympiska spel i Vancouver, men jag antar att ni där hemma har minst lika bra koll på hur det går för Sverige som jag har (antagligen bättre). Jag gläds så klart över alla medaljer och sörjer för att Tre kronor fick stryk, men när norrmännen här inte är intresserade av sport är det inte lika kul. Jag frågade  om de följde OL, men det sa de att det hade de inte gjort, så då var det ju ingen idé att reta dem för stafettförlusten mot Sverige.

Resan går vidare... den har förstås inte börjat än, men ledtrådarna fortsätter att komma. En gissning har jag fått, jag tog bort den så att ni andra kan gissa utan att påverkas av vad mamma tror.

På 6 poäng: Asterix och Obelix passade så klart på att prova traktens berömda vildsvin, som föds upp på de för området lika typiska kastanjerna. De stötte även på befolkningens lathet, stolthet och snarstuckenhet. Folket här har i alla tider kämpat mot ockupationsmakter och överhet, vilket under perioder tagit sig uttryck i terrorattentat. Guran och hans kjol kan föra tankarna mot vår stad.

Skynda er att gissa, i morgon är jag redan på väg!

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mandan

hehe målat den sj? Söt du är <3

2010-02-26 @ 21:45:17
Postat av: Marcus

Visst blev det snyggt? =)

Tänkte nästan fuska så att blev en "satansstjärna", det hade varit lite kul men tanke på parallellen till korset i Änglar och demoner, men jag gjorde den riktiga vägen i stället.

2<3

2010-02-27 @ 15:46:31
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0