Standardfraser

Alla människor har sina favorituttryck, eller standardfraser om man så vill. Hos lärare märks det på något sätt extra tydligt. Jag har exempelvis haft en tyskalärare som alltid sa att vi inte fick "tappa tråden" när vi verkade lite oengagerade, en engelskalärare som sa "Thirsty" när hon menade torsdag (lite mer av ett uttalsfel egentligen, hennes favorituttryck var snarare "Jö haftö wök haadö", d.v.s. "You have to work harder" - ungefär som "ni får inte tappa tråden" alltså) och en spanskalärare som kallades Strimlaren för att hon alltd sa "jag ska strimla dig" om någon (oftast Viktor eller Ville) t.ex. hade struntat i att göra läxan. Så långt bara språklärare med uppmuntrande fraser, men det jag egentligen ville komma till var att även lärarna här i Bologna använder sig av standarduttryck. Att kompositmaterialläraren gjorde det kan man förstå, han var ju tvungen att hålla sig till engelska. En som jag verkligen fascinerats av är läraren i energikursen. Han säger "Punto di vista" (synpunkt, synvinkel) uppskattningsvis tio gånger per lektion. I dag när jag skulle räkna kom han dock bara upp i fem "Punto di vista", däremot gick skärmsläckaren på hans dator igång 15 gånger. Det är en annan speciellt egenhet han har; han har bara två minuters väntetid på datorn innan den startar skärmsläckaren och han står ofta ganska långt ifrån datorn (han vandrar fram och tillbaka) när han pratar.

I parken där jag brukar springa höll de i dag på att bygga upp för en mässa som går av stapeln nu i helgen. Det är inte vilken mässa som helst, utan en mässa för fotbollssamlarbilder. Det finns kanske något som talar för att jag besöker den lite kort. Det händer inte så mycket annars i helgen, jag ska nog mest plugga och försöka lära mig hydraulikprogrammen till datorn. I kväll hade jag kunnat gå och se Backyard Babies om jag velat, de spelar just nu i Bologna. Men det var väl lagom intressant. Metallica hade varit en helt annan sak, men ska man se dem i år får man väl åka till Litauen.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mannndy

Jag ska strimla dig...shit skulle anmäla den för mordhot!!!

2010-02-12 @ 23:10:20
Postat av: Marcus

Ja, fast vi tyckte mest att det var roligt efter ett tag =)

2010-02-12 @ 23:12:26
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0