Våga vara svartfot!

Just när jag ska åka någonstans så ska all allmän trafik i Italien gå i strejk. Förra gången, för tre veckor sen när jag skulle möta Amanda i Milano, hade jag tur att just det tåget jag satt på inte berördes. I morgon strejkar lokförarna mellan 14 och 18 på eftermiddagen, så för att vara säker på att komma fram ända till Milano måste jag åka från Bologna 09:52 i stället för 11:52, som jag hade tänkt. Inte nog med att de strejkar heller, de gör det mer eller mindre i smyg. Denna gång fick jag reda på det genom att lärarvikarien vi hade i går i Tecnologie Sostenibili tog upp frågan om att flytta lektionen på fredag eftermiddag ifall  folk eventuellt hade problem med tåg hem. Det har säkert stått i tidningen också, men jag har inte fått tag på någon de senaste dagarna, trots att jag har varit uppe tidigare än vanligt för att försöka träffa professor Zucchelli innan lektionerna. På Trenitalias hemsida står det inte ett ord om att de ska strejka. Om man söker på sciopero får man som bäst upp ett pressmeddelande om den förra strejken. Jädra latmaskar, ut och kör tåg med er!

En annan sak som slog mig i dag är att folk här verkar ha en märklig vana att svara i andras telefoner. Jag skulle ringa till professor Zucchelli på interntelefonen i morse och blev lite konfunderad när den jag pratade med inte verkade förstå vem jag var, trots att jag alldeles innan avtalat möte. Det var hans kollega, visade det sig, men han räckte över luren till Zucchelli när jag förklarade mitt ärende (jag fick påskriften i dag, till slut!). Senare under dagen begav jag mig till den nya fakulteten för att leta rätt på professor Motori, som fortfarande inte skrivit på min tenta-lapp. Det var inget svar på hans nummer, men han hade sagt att det skulle gå lika bra med dottoressa Manzi, så jag prövade hennes telefon. Jag fick svar, förklarade väldig ingående mitt ärende och fick därefter veta att det inte var dott. Manzi som talade. De verkar ta för givet att man vet direkt vem som svarar, trots att de bara säger "Pronto" (ung. Hallå) när de plockar upp luren och trots att de svarar i andras personliga telefoner. Sensmoralen i det hela är väl att jag ska sluta svara "Hallå" när jag blir uppringd.

Dagens gladaste nyhet (i min lilla värld) är att jag och Amanda har fått tag på en lägenhet! Det blev den fyran i Lambo som jag nämnde att Amanda hade anmält intresse på. Återstår bara att komma hem och skriva kontrakt. Det blir perfekt!

Stryktips ska bli till helgen, det var inte i går. Nej, det är klart att det inte var, det var ju onsdag i går. Men det var väldigt länge sen. Det ska bli intressant att se hur det går, jag har haft ganska dålig koll på (i synnerhet) The Championship på sistone. För att kompensera lite för min brist på insyn har jag sammanställt lite statistik över lagen, formkurva och senaste inbördes möten och sånt. Hur mycket jag än avfärdar statistik som vetenskap så kan man ändå ha viss nytta av det.  Jag tänkte lämna in ett europatips också, för att se vilket som går minst dåligt om inte annat. Tittar man där på lagens form så se Ajax, Real Madrid och Marseille ut som klara spikar, med reservation för att Marseille spelar borta i match nummer 13 och därför måste kryssas (sista och/eller första matchen = X, regel nummer 1). För övrigt har Bologna sett riktigt bra ut i de senaste matcherna, men Di Vaio kör fortfarande rehabträning och Mudingayi, ankaret på mitten, har varit magsjuk. Dessutom är mars historiskt sett en bra månad för Sampdorias båda anfallare, Pazzini och Pozzi, samtidigt som BFC:s manager Colomba endast har vunnit ett enda möte med Samp under karriären (källa: bolognafc.it). Minns även att de blå vann hemmamatchen mot rossoblu med 4-1 (just innan de bröt ihop och förlorade mot Juventus med 5-1). En liten, liten varning där alltså, mer med tanke på Mudingayi än på statistiken. Men ta inte tips från mig när det gäller spel, det skulle inte jag göra.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: Mannndy

Förlåt att det inte blev som planerat att allt rörde till sig :( Ska ändå bli mysigt att få hem dig och greger är nog glad över att få träffa dig också <3

2010-03-11 @ 22:50:33
Postat av: Marcus

Det gör inget, blir härligt att träffa Greger också, och svärfar =)

2<3

2010-03-11 @ 22:52:17
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0