Skräptenta

Underkänt... jag har aldrig fått det förut, i morgon blir första gången. Helt säkert är det inte, men sannolikheten känns större än någonsin. På två veckor av kursens totalt åtta är det alltså meningen att man ska lära sig något som utgör halva betygsunderlaget. Två veckor är att ta i förresten, för det var bara på de två lektionerna vi hade som man hade chans att lära sig något, lösningarna till de gamla tentorna är hopplösa. Jag har letat upp de där diagrammen som alla utom jag har fått för att kunna göra alla uppgifter, men jag lyckas aldrig läsa ut samma värde ur diagrammen som står i facit. Ofta är det svårt att gissa hur de har gjort för att räkna ut värden som skiljer sig från de jag får fram och vissa gånger är det helt absurt. Till exempel: 77,4 ton/timme tillfört kol, 2,42 ton/timme tillförd olja, sammanlagt 79,22 ton/timme. Finn ett fel. Risken må vara överhängande att jag inte klarar provet, men det är minst lika stor risk att det i så fall beror på att examinatorn inte kan räkna. Jag ångrar mer och mer för varje dag att jag valde den här kursen.

Bussarna har strejkat i fyra timmar i dag igen. De skulle åtminstone göra det, det har stått på busshållplatsskyltarna i en vecka. Vad jag kunde se så var de dock ute och körde. Undrar vad en sån strejk ger för resultat.

Bologna-Roma i kväll. Hemmaseger ger fyra gånger pengarna hos Svenska spel. Som medborgare i den här staden måste jag ju förstås hålla på Rossoblù, men det lutar åt att Roma (Giallorossi, för att fortsätta i samma termer) tar tre poäng och håller liv i toppstriden. Bologna föll ju mot Siena i söndags, vilket såg ut att vara slutet på en positiv trend. Di Vaio är ändå tillbaka, så kanske ändå att de kan ställa till med något.

Amanda fick brev av mig i dag. Det kom fram på två dagar och kostade bara 60 cent att skicka, ungefär som ett inrikes brev i Sverige. Jag ber om ursäkt för den bruna tejpen på kuvertet och de suddiga partierna i texten, men klistret var väldigt dåligt och jag lägger ju lätt handen över det jag skrivit när jag skriver. Men det är väl tanken och innehållet som räknas, eller hur?

A presto

Marco Maccherone

Fotnot: 77.4+2.42=79.82. Mina beräkningar gav å andra sidan 77.04+2.41=79.45.

Kommentarer
Postat av: Tina

maila nån som fått nobelpriset i den där läran vettja!

2010-03-24 @ 20:22:04
Postat av: Mannndy

Brevet var toppen...både utsidan och innehållet. Precis som dig var den alltså bra både på utsidan och insidan, fint, snyggt, läckert, gulligt och underbart. Det var lite mer rött än dig kanske ;)



Älskar dig...<3

2010-03-24 @ 22:34:29
Postat av: Martin Persson

Hej Markus!



Martin Persson heter jag och jag pluggar i M2c. Jag har precis fått besked om jag blivit nominerad av Lith som utbytesstudent vid Politecnico di Milano nästa vårtermin. Min fråga är om du skulle vilja hjälpa mig med lite tips om kurser och andra saker att tänka på inför min termin i Italien?



Vänliga hälsningar

Martin Persson

[email protected]



2010-03-25 @ 11:54:59
URL: http://obstacle13.blogspot.com/
Postat av: Marcus

Det hanns inte riktigt med att maila till någon, men jag gjorde så gott jag kunde på provet.

Lite mer rött va? För jag är ju snarare blå/lila (iaf på vintern) :P

2<3

2010-03-25 @ 14:29:49
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Andreas

Du tycks ha läsare i Bolognas lokaltrafik...

du uppmanade ju själv till strejkbryteri.

2010-03-25 @ 14:54:51
Postat av: Marcus

Ja, jag klagar inte, det är väl bra om folk kommer fram i tid. De är bara larviga när de strejkar varannan vecka.

2010-03-25 @ 17:37:52
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0