Omkastningar i schemat

Föreläsarna hade klassrumsbytardag idag, vilket ställde till det lite för mig som knappt har ett ordentligt schema att utgå från. På morgonen kom jag bara någon minut före kvart över - bussen var försenad på grund av stopp vid en järnvägskorsning - och fann till min förvåning att det satt en helt annan grupp studenter i den sal vi skulle vara i, med en helt annan professor. Jag hittade rätt så småningom och blev heller inte sist in i klassrummet, det var fler som inte var beredda på ändringen.

På eftermiddagen var det dags för majonnäskursen igen. Denna gång var jag på plats prick klockan 16, för den professorn börjar ibland före kvart över. Det var dock ovanligt mörkt och tyst i byggnaden, inte en människa syntes till. Märkligt, med tanke på att folk brukar vara där ännu tidigare än så. Efter en stund slog det mig att en kurskompis sa i torsdags att lektionen var flyttad till fakultetens huvudbyggnad. Fel plats alltså. Jag hann trots allt till kvart över, efter en kort bussresa och långa kliv i trapporna.

Roligt att se att jämförelsen mellan städerna (Linköping vs. Bologna) engagerar. Jag måste tyvärr deklarera att det är fusk att dra in Fiat i jämförelsen med SAAB, för de byggs i Torino. Ferrari ligger betydligt närmare till hands då, det är mindre än en timme till Maranello, men det är kanske inte så intressant om man vill argumentera för Linköping? Ett annat tips är att inte försöka skapa kategorin Kända studenter om man håller på Linköping. Università di Bologna är nästan 900 år äldre än LiU och har hyst studenter som Michelangelo Bunarroti, Wolfgang A Mozart (så trött på att man alltid ska skriva ut hans mellannamn - det är han och Maradona), Luigi Galvani, Nikolaus Kopernikus och Dante Alighieri. Carl-Henrik Svanberg kan gå och slänga sig från en oljerigg.

A presto

Marco Maccherone

Kommentarer
Postat av: mannndy

Hehe slänga sig från en oljerigg, du får ju inte mordhota :P hehehe rolig du är.



Nu är jag vaken efter ett halvt dygn och mår rätt ok :P



Puss<3

2009-10-20 @ 10:20:03
URL: http://mannndy.blogg.se/
Postat av: Andreas Kataja

Att Fiat halkade in i sammanhanget bör endast ses som en reflektion över italiensk verkstadsindustri i stort.

Angående försäljningen av 39:an så tävlar man mot en av världens största flygplanstillverkare (Lockheed/Boeing) själv är man förmodligen världens minsta.

Här skiljer försäljningstaktiken mellan de båda, 39:an som innehåller delar tillverkade av jänkarna är beroende av godkännande av dessa vid försäljning, man sitter i knät på USA.

Vid försäljningen till Norge pekade SAAB på lägre drift och underhållskostnader samt att två 39:or fås till priset av en F-35 JSF. I övrigt är egenskaperna likvärdiga. Vad skulle man välja? Hur valde Norge och varför? Kanske stavas NATO och dess hövding...

Det blir inte riktigt relevant att jämföra Ducatis försäljning med SAAB:s, Ducati vänder sig till enskilda personer som köpare medan SAAB förhandlar med hela nationer.

Men om du vill räkna på det så har SAAB minst 28 flygplan uthyrda och 34 sålda sedan ca 1995. Prislappen har jag inte i minnet men det kanske går att hitta en siffra på nätet.

Ferrari ville du även dra in i diskussionen, har ingen större kunskap om dessa vrålåk men enligt rykten är dessa kärror i sann italiensk anda inte heller helt tillförlitliga, å andra sidan är det nog inte många supersportbilar som är det. Kom att tänka på Ferraris F1-bilar, startar alltid säsongen uruselt med diverse fel, brister och haverier för att mot slutet av säsongen börja prestera, kanske att även här finns en koppling till italiensk mekanik.

Nu har ju SAAB:s biltillverkning blivit uppköpt av Koenigsegg bla, så då får vi se om Ferrari har någon chans!

Ha de bra Marcus.

Mvh Andreas

2009-10-20 @ 10:48:36
Postat av: Marcus

Amanda: Inget mordhot, bara ett förslag... tyckte det passade bättre än att slänga sig i väggen i hans fall =) Puss



Andreas: Klart det är svårare att sälja ett dussin stridsflygplan än ett dussin bågar, det är lite mer politik och byråkrati inblandat vilket naturligtvis krånglar till det hela (plus att flygplan är en aning dyrare). Jag håller som sagt med om att SAAB är bättre egentligen, skulle jag välja en framtida arbetsplats av dessa två ligger SAAB betydligt bättre till. Poängen är dock redan given och står kvar. Kul med lite debatt och att du läser, ha det fint!

2009-10-20 @ 15:21:43
URL: http://maccherone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0